Hopp til innhold

Geirs bil trolig jukset med: Menneskelig svikt, sier bilforhandleren

Da Geir Andreassen kjøpte bruktbil for to år siden, var kilometerstanden stilt tilbake 40.000 kilometer. Han er en av flere som nå har oppdaget kilometerjuks gjennom en ny tjeneste som viser bilers historikk.

Geir Andreassen

Det er lettere å avsløre juks med kilometertelleren etter at Statens Vegvesen lanserte et verktøy der kilometerstanden meldes fra EU-kontroller. Geir Andreassen fant ut at kilometerstanden på bilen ikke var korrekt.

Foto: Kirsti Haga Honningsøy / NRK

Han kjøpte en Audi a3 2003-modell for 38.000 kroner i 2014. Kilometertelleren viste at bilen hadde kjørt rundt 176.000 kilometer.

Så lanserte Statens vegvesen forrige uke en ny tjeneste som viser bruktbilers historikk. Tjenesten viser blant annet kilometerstanden på biler kjøpt i Norge tilbake til 1997 og på importerte bruktbiler tilbake til 2009. Geir Andreassen kunne dermed taste inn bilnummeret og søke opp kilometerhistorikken.

Han fant ut at bilen hadde kjørt i overkant av 216.000 kilometer, 40.000 mer enn hva kilometertelleren viste da han kjøpte bilen for to år siden.

– Jeg synes det er trist, for det er å lure mennesker. Det er rett og slett svindel. De mener at de fortjener å tjene pengene som vi andre må tape, sier Andreassen til NRK.

– Føler meg lurt av flere

Han kjøpte Audien av en bilselger i Stavanger, som hadde kjøpt den med kollisjonsskade fra forsikringsselskapet Gjensidige. Kollisjonsskaden ble imidlertid aldri nevnt overfor kjøper.

– Kontrakten var standard, men med få opplysninger. Det sto at bilen ikke var skadet, kjøpt av et forsikringsselskap og solgt som stjålet bil med nøkkel, sier Andreassen.

Han har i ettertid måttet reparere slitasjeskader i motoren og funnet ut av bilen har skjevheter i forstillingen.

– Vi fikk noen skader i motoren som ikke var forenlig med at den hadde gått de antall kilometerne vi trodde den hadde gått da vi kjøpte den, sier han.

Kunne du ha gjort en grundigere sjekk selv da du kjøpte bilen?

– Det var ikke mulig å finne ut av dette med kilometerstand. Bilen fremsto som pen og bra på alle vis.

Bilselger: – Jeg har ikke lurt ham

Geir Andreassen planlegger nå å klage saken inn til Forbrukerrådet. Samtidig nekter bilforhandleren for å ha vært uærlig mot kjøper.

– Jeg har ikke lurt ham. Det må være en naturlig forklaring på dette, sier bilforhandleren i Stavanger når NRK først kontakter ham. Han ønsker å være anonym.

Bilselgeren sier at instrumentbordet ble byttet ut før han solgte bilen til Andreassen, og at den nye kilometertelleren som ble satt inn antakelig ble stilt feil. 40.000 kilometer mindre enn hva den opprinnelig sto på.

– Det var en menneskelig svikt, sier han.

– Hvorfor ble ikke tidligere kollisjonsskader nevnt muntlig for kjøper eller skrevet i kontrakten?

– Det var kun snakk om en liten skade. Jeg vil ikke uttale meg mer om det før jeg har sett mer i papirene, sier bilselgeren.

I kontrakten sto det at bilen hadde vært stjålet og funnet med nøkkel.

Hvorfor skriver du at bilen ble funnet stjålet?

– Vi gikk ut ifra at den hadde vært stjålet, sier han.

Dette avviser Gjensidige.

– Dette stemmer ikke. Her har ikke selgeren opplyst om hva som faktisk har skjedd i forkant, sier skadeleder Jørgen Bakkerud i Gjensidige.

Han opplyser at de solgte bilen som vrak til oppkjøperen i Stavanger. Den hadde skader foran og på høyre front.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Geir Andreassen og bilen hans

Geir Andreassen kjøpte bilen til sønnen sin og de har i løpet av de siste to årene oppdaget slitasjeskader i bilen som ikke stemmer overens med kilometerstanden. Da Statens vegvesen lanserte en ny nettjeneste der man kan sjekke bilens historikk, fant de ut at kilometertelleren hadde blitt stilt på da de kjøpte den.

Foto: Kirsti Haga Honningsøy / NRK

– Beklagelig

Andreassen reagerer på at forsikringsselskapet solgte bilen uten at den ble avskiltet før forhandleren bygde den opp igjen og solgte den videre. Det tok cirka to måneder før bilen var omregistrert.

– Dette gjør svindelen mulig, sier Andreassen.

– Det er veldig beklagelig det kunden her har vært utsatt for. Det som først og fremst muliggjør en svindel er at selger i dette tilfellet bevisst holder tilbake vesentlig informasjon, sier Bakkerud i Gjensidige.

Andreassen sier at dersom bilen hadde vært avskiltet og ført opp som skadebil, ville det vært mulig for ham som privat kunde å finne ut av historikken og stille nødvendige spørsmål før kjøp.

– Andreassen tar opp et interessant punkt og utfordrer om dagens løsning er god nok. Gjensidige jobber kontinuerlig med å bedre rutiner og arbeidsflyt for å heve den totale kvaliteten i det vi driver med. Løsningen som her skisseres er nok praktisk mer omfattende enn den er enkel på papiret og involverer mange parter, sier Bakkerud.

Bilfirmaet i Stavanger måtte legge ned da det gikk konkurs i 2015, året etter Andreassen kjøpte bilen. Bilselgeren sier han har tilbudt Andreassen å kjøpe bilen tilbake for samme beløp.

– Han har fått tilbud om å få pengene tilbake, sier han.

Stor pågang fra bruktbilkjøpere

Geir Andreassen er bare én av mange bilkjøpere som den siste uken har ringt inn til Statens vegvesen med spørsmål knyttet til informasjonen de finner gjennom tjenesten som ble lansert 15. februar.

Bare det første døgnet etter lanseringen hadde Statens vegvesen dobbelt så mye trafikk på sine sider om kjøretøysopplysninger enn vanlig, rundt 130.000 sidevisninger.

Vegvesenet får daglig rundt ti henvendelser på telefon fra bileiere, bilkjøpere og verksteder som har spørsmål om informasjonen som er lagt ut.

– Flere påpeker feil i kilometerstand eller at det er avlesninger som mangler. Er det saker de ønsker å klage inn, henviser vi dem til Forbrukerrådet som kan mekle i saken, sier seniorrådgiver Gro Bakkerud i Statens vegvesen.

– Reklamere raskest mulig

Leder for skadeforsikring Geir Trulserud i Finansnæringens Fellesorganisasjon sier at bilselgere har opplysningsplikt når bilen har en tidligere skade.

– Hvis bilen bygges om etter bilfabrikantens anvisninger er det ikke et problem å bygge opp en skadet bil og selge den. Men opplysningsplikten må ligge på den som selger bilen, det blir umulig for et forsikringsselskap å kontrollere det, sier Trulserud.

Andreassen sier han har gått og ventet på den nye tjenesten til Vegvesenet fordi han hadde mistanke om at ikke alt var som det skulle med bruktbilen.

Han råder andre bileiere som finner ut at de har blitt lurt, om å raskest mulig reklamere overfor selger.

– Tjenesten er kjempeviktig og burde kommet for mange år siden. Alle som har kjøpt bil nå, særlig de siste to årene hvor de fortsatt har reklamasjonsrett, burde gå inn og sjekke sin egen bil og se på historikken, sier Andreassen.

AKTUELT NÅ