Hopp til innhold

Flygerforbund frykter Ryanair-kopi hos Norwegian

Norsk Flygerforbund mener vilkårene Norwegian har lagt frem under forhandlingene med pilotforeningen utgjør en stor trussel mot yrket og sikkerhetskulturen i Norge.

Flyplassansatte klargjør et Norwegian-fly i Budapest

Norsk Flygerforbund støtter Norwegian Pilotforeningen i kampen om bedre basisrettigheter under forhandlingene med Norwegian.

Foto: BERNADETT SZABO / Reuters

Norwegian står på sitt i forhandlingene med Norwegian Pilotforening (NPF). Tirsdag førte konflikten til brudd i forhandlingene, flygernes organisasjoner mener flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft, og ikke gi ansatte fast stilling.

Kranglingen kan i verste fall føre til streik i Norwegian.

Les mer: Brudd i forhandlingene hos Norwegian
Les også: Pilotstreik vil lamme Norwegian

– Blir du gravid har du et kjempeproblem

Aleksander Wasland

Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund frykter for basisrettighetene til pilotene, dersom Norwegian får det som de vil.

Foto: Norsk Flygerforbund

– Dette handler ikke om lønn, men det er en kamp om basisrettigheter, til sosial trygghet og sykelønn tilknyttet en fast arbeidsgiver og norske arbeidsplasser. Prosjektet til Norwegian synes å være å importere irske og estlandske vilkår, det er kontrakter med sosiale forhold som ikke korresponderer med det vi ser på som helt normale, norske forhold, sier leder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland til NRK.no.

Wasland sier vilkårene som blir lagt fram innebærer store usikkerheter for pilotene.

– De innebærer usikkerhet om hvor man skal bo, hva som skjer om du blir syk og om du kan leve et normalt familieliv. Du kan bare glemme å levere i barnehagen, og blir du gravid har du et kjempeproblem.

Wasland sier Flygerforbundet støtter pilotforeningen i Norwegian fullt ut i denne saken.

– Det er Norwegian Pilotforenings brudd, men alle flygeres kamp.

– Flere muligheter

Informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson, er uenig om hvordan dette framstilles av Flygerforbundet.

Åsa Larsson

Informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson.

Foto: Norwegian

– Vi inngår jo kontrakter for tre år i gangen, og det er muligheter for å være fast ansatt i rekrutteringsbyrået tilknyttet oss. Der kan man være sosialt sikret blant annet med gode vilkår ved sykefravær.

Larsson opplyser om at de som ansettes selv har mulighet for å bestemme om de ønsker å være fast ansatt eller selvstendig næringsdrivende.

– Vi vil ikke gå konkurs

– Ledelsen har et klart og tydelig mål om at vi skal være et selskap som klarer seg i det tøffe markedet. Vi vil ikke gå konkurs, sier Larsson.

Hun understreker at dette ikke handler om pilotlønninger.

– Men når man går inn i nye markeder, så må man være fleksibel. Vi mener at de forslagene vi har lagt frem er avgjørende for om vi skal klare å overleve på dette konkurranseutsatte markedet.

Fly fra Norwegian

Ifølge lederen i Norwegian Pilotforening, Halvor Vatnar, ligger hovedkravet i forhandlingene i at «Norwegian skal basere sin ansettelsespolitikk på faste ansettelser og anstendige vilkår i forhold til det enkelte land produksjonen har sin tilhørighet til».

Foto: NORWEGIAN HO / SCANPIX

– Stor trussel mot yrket

Wasland mener Norwegians argument om å være konkurransedyktig, ikke holder mål.

– Det er en stor trussel mot pilotyrket og mot den gode sikkerhetskulturen vi har bygd opp gjennom mange tiår. Disse kontraktene har vi sett hos Ryanair tidligere, og det verserer bred enighet om at dette ikke er måten å behandle sine ansatte på, i en seriøs bedrift.

Får vi et nytt Ryanair i Norge?

– Ja, vi frykter at Norwegian kommer til å kopiere måten Ryanair ansetter sine flygere på.

Ifølge Wasland inngår det i forslagene fra Norwegian at pilotene skal ansettes i et norsk selskap men med kontrakter gjenhørende på for eksempel Isle of Man eller i Estland, med en base i Helsinki.

– Men det er ikke Øst-Europeere som tar disse kontraktene, som Kjos foreslår, men skandinaver. Dermed importerer man arbeidsbetingelser som ikke korresponderer med anstendige arbeidsvilkår her hjemme.

– Ryanair-piloter kommer til oss

Norwegian mener på sin side at de har konkurransedyktige kontrakter.

– Vi har faktisk mange piloter som har begynt hos oss de seneste dagene og som kommer fra Ryanair. Vi hadde ikke hatt så mange søknader som vi har, dersom kontraktene var så dårlige som Flygerforeningen antyder, sier Larsson.

Både Norwegian og pilotforeningen står så langt på sine krav. Wasland mener det ennå er uvisst hvordan enden på visa vil se ut.

– Men dette handler for oss om hvilke flygere man ønsker å ha i framtida. Vi tror passasjerene ønsker flygere med avklarte arbeidsforhold. Vi mener det er viktig å ta denne kampen i dag, for det kan godt bli en kamp i andre flyselskap i morgen.

AKTUELT NÅ