Hopp til innhold

Forbrukerrådet: – Taxinæringen er alle mørketalls mor

Forbrukerrådet vil ha taxiklagene ut i lyset. Nå ber de om større åpenhet fra selskapene, og ønsker en felles klagenemnd for å systematisere og synliggjøre selskaper som ikke når opp.

Audun Skeidsvoll, drosjer

Audun Skeidsvoll i Forbrukerrådet vil ha større åpenhet om klagene som kommer inn til norske taxiselskaper.

Foto: NTB Scanpix, Forbruketrådet

Anne Fossen fra Trondheim skulle på en lenge etterlengtet sommerferie sammen med familien, da hun ringte opp drosjeselskapet Norgestaxi for å bestille kjøretur til flyplassen.

– Ingen ville ta turen

– Jeg bestilte turen omhyggelig dagen i forveien, og forklarte at vi skulle reise med to små barn, og at vi dermed trengte bil med barneseter. Vi la oss den kvelden i visshet om at bilen kom til å vente på oss neste morgen.

Men da Fossen og familien stilte seg utenfor huset sitt tidlig neste morgen, kom det ingen taxi.

– Klokka gikk, og til slutt ringte jeg opp sentralen og etterlyste skyssen. Der fikk vi høre at ingen ville ha denne turen, så det kom rett og slett ikke til å dukke opp noen bil. Jeg ble lettere paff, kan du si.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fossen forteller at selskapet ikke følte noe ansvar for å si fra, og de var heller ikke behjelpelig med å skaffe en ny bil. Ferien ble reddet ved hjelp av et annet taxiselskap Fossen ringte på stedet.

Hun vurderte ikke å ringe Norgestaxi med klagen i ettertid, mye på grunn av behandlingen hun hadde fått av selskapet.

– Jeg regner vel med at det ikke fører noen vei med å klage, så da orker man ikke å gjøre det, sier hun.

Norgestaxi Trondheim viser til en lignende sak der den bestilte drosjen heller ikke dukket opp.

Klagen ble kjent da passasjeren kontaktet media, og selskapet tok dermed opp saken.

– Som konsekvens av saken i Trondheim har sjåføren blitt «straffet», og den ansatte på callsenteret som var i kontakt med kunden i dette tilfellet, er blitt orientert om saken og har selv «lært» av dialogen med kunden, skriver de i en epost.

– Et marked hvor mye går under radaren

Selskapene Oslo Taxi, Bergen Taxi, Trøndertaxi og Norgestaxi frakter den største andelen passasjerer i Norges tre største byer.

De mottar til sammen om lag 5500 klager per år, på samme tid kjører de nærmere 12 millioner turer.

Forbrukerrådet mener imidlertid mange klager aldri når fram til sentralene til tross for at mange som reiser med taxi har en grunn til å klage, det være seg på priser, behandling av hittegods, tilrettelegging for hund og barn i bil.

– Taxinæringen er alle mørketalls mor, sier forbrukerpolitisk direktør i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll.

Han sier Forbrukerrådet har rettet søkelyset mot taxiene i mange år, og at de har funnet mange ting det er verdt å sette fokus på.

– Vi opplever at dette er et marked hvor mye går under radaren, sier Skeidsvoll.

Løsningen, ifølge Forbrukerrådet, vil være å innlemme taxinæringen i Transportklagenemnda.

– Det vil synliggjøre at det går an å klage, og klagene vil bli systematisert og synliggjort på en bedre måte. Da kan vi gå ut og vise fram selskaper som ikke når opp, sier Skeidsvoll.

Håndteres internt

Etter en gjennomgang NRK har foretatt, finner vi at per i dag går ingen av de største taxiselskapene i de tre største byene i Norge ut med hvilke klager de mottar fra passasjerer, og hva som blir gjort med klagene i ettertid.

I saker der passasjerer har klagd på enkelte sjåfører, vil dette håndteres internt, opplyser selskapene. Ikke engang klageren har i alle tilfeller rett på å få vite om det er blitt pålagt eventuelle sanksjoner.

I Bergen Taxi mottok de i 2011 334 klager fra rundt 2,1 millioner oppdrag. Selskapet offentliggjør klagestatistikk i form av antall klager, men vil ikke ut med hva den enkelte klage dreier seg om.

– Konsekvenser og tiltak er avhengig av klagens art, og det faktagrunnlag som fremkommer. Detaljer knyttet til eventuelle konsekvenser behandles og kommuniseres internt i organisasjonen, opplyser administrerende direktør i Bergen Taxi, Jan Valeur.

Oslo Taxi kjører nærmere seks millioner turer hvert eneste år, og blant disse mottok selskapet 4425 klager i 2011. Også her blir innholdet i klagene holdt innad i organisasjonen.

– Kundene får svar og informasjon om saken, men i dette forteller vi samtidig at avgjørelser, der det vil bli sanksjonert overfør sjåføren, er et internt anliggende, sier kommunikasjonssjef i Oslo Taxi, Lars Dolva.

– Vil oppfordre til åpenhet

Anne Fossen i Trondheim vil gjerne vite om klagene passasjerene melder inn, får følger. Selv har hun sluttet å bruke Norgestaxi etter episoden der bestillingen hennes bare ble lagt bort.

Forbrukerrådet tror det kan være positivt med større åpenhet overfor publikum.

– Vi vil alltid oppfordre til åpenhet, og synes det er bra om selskapene går ut med hva de gjør for å rette opp klager og hvilke klager de har fått, sier Skeidsvoll.

Han tror det kan være en lang vei å gå dersom selskapene selv skal ta ansvar for å opprette et slikt system.

– Å få drosjene innlemmet i Transportklagenemnda vil være en god måte å løse dette på, fordi alle klager til nemnda er offentlig.

AKTUELT NÅ