Hopp til innhold

Forbrukerombudet kritiserer bredbåndsselskaper

Forbrukerombudet mener 17 av 25 undersøkte selskaper som tilbyr bredbånd, driver ulovlig markedsføring.

Forbrukerombud Gry Nergård

REFSER:Forbrukerombud Gry Nergård refser bredbåndsleverandører for å ikke opplyse konkret hvilken hastighet kunden faktisk får.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Kritikken går på at selskapene ikke opplyser godt nok hvilken hastighet kunden faktisk kan forvente.

– Hastighet er et veldig viktig kriterium for forbrukerne når de skal velge bredbånd, så her er selskapene nødt til å rydde opp, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Forbrukerombudet har sjekket markedsføringen til ni tilbydere av mobilt bredbånd og 16 tilbydere av fast bredbåndsaksess.

Resultatet var nedslående.

– Reklamene er ikke gode nok. Det er veldig mange som er flinke til å si at de har «superraskt» bredbånd, men de gir for dårlig informasjon om hva dette innebærer i praksis, sier Nergård.

For hvor raskt er egentlig «superraskt» eller «lynkjapt»? Og er det forhold som kan påvirke hastigheten hos den enkelte bruker? Dette er også ting Forbrukerombudet påpeker at flere av selskapene informerer for dårlig om.

– Store konsekvenser

Ombudet mener de mangelfulle reklamene kan få store konsekvenser for forbrukerne.

– At reklamen gir for dårlig informasjon, kan gjøre at forbrukerne inngår avtale om bredbånd på feilaktig grunnlag. Ofte binder man seg til en avtale for ett år om gangen, så da er det vanskelig å bytte, sier Nergård.

– Mange har ikke grunnlag for å klage hvis de synes hastigheten er for dårlig, ettersom det kanskje bare var lovet «lynrask hastighet» i reklamen. Derfor er det viktig at reklamen sier noe mer om hva du kan forvente, så du kan vurdere om du har fått den tjenesten du har kjøpt.

17 av de 25 tilsynene har derfor endt med brev til selskapene med beskjed om at de må endre reklamene.

Disse selskapene mener Forbrukerombudet bryter markedsføringsloven markedsføringen av fast bredbånd:

  • Get
  • NextGentel
  • Bayonette
  • Bofiber
  • Altibox med partnere (BKK, Lyse, viken, Tafjord, NTE)
  • Homenet
  • Lynet
  • Breiband.no
  • Telenor

Disse selskapene mener Forbrukerombudet bryter loven i markedsføringen av mobilt bredbånd:

  • Netcom
  • NextGentel
  • Banzai
  • Telenor
  • Telio
  • Chess
  • ICE
  • One Call

Lover å rydde opp

Tormod Sandstø

ENDRER: Tormod Sandstø i Telenor sier selskapet nå retter seg etter Forbrukerombudets merknader og endrer reklamene.

Foto: Bjorn H. Stuedal / www.stuedal.no

– Vi skal selvfølgelig gjennomføre de endringene vi er bedt om. Markedsavdelingen er allerede i gang, slik at kundene våre skal få enda bedre informasjon om produktene våre, sier Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor.

Har dere prøvd å lure kundene?

– Nei, overhodet ikke. Dette handler om en liten fotnote som sier at noen faktorer kan påvirke den bredbåndshastigheten man får. Det kan eksempelvis være utstyret man bruker hjemme eller avstanden til sentralen. Slikt er det klart det er greit at forbrukeren får vite om, sier Sandstø.

Også i Netcom endrer de nå reklamene.

– Vi er absolutt ikke ute etter å lure kundene. Dette er en liten glipp på noen av reklamene våre som gjelder mobilt bedbånd, og vi har allerede rettet opp de merknadene Forbrukerombudet har hatt, sier Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i Netcom.

Selskapene har frist til mandag 26. oktober med å svare Forbrukerombudet på hva de endrer.

AKTUELT NÅ