I fjor ble 170 dødsulykker med 187 drepte undersøkt. Førerfeil og manglende førerdyktighet er en medvirkende faktor i nesten halvparten av alle dødsulykkene i 2013.
Høy fart er en årsak som dominerer i mer enn tre av ti ulykker. Sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er sterk, viser ulykkesrapporten.
– Dette er ofte trafikanter med liten erfaring og kunnskap, noe som kan føre til feilvurderinger og uansvarlig adferd, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
– I nesten 70 prosent av ulykker med førerfeil, har dette vært avgjørende eller i stor grad medvirket til at dødsulykken inntraff. Det som oftest går igjen er manglende informasjonsinnhenting og feil beslutning hos fører. Selv om det har vært en positiv utvikling, er fortsatt unge under 25 år innblandet i hele 34 prosent av dødsulykkene, sier Gustavsen.
Gustavsen peker på viktigheten av god og tilstrekkelig kjøreopplæring:
– At bilfører feilbedømmer er en betydelig faktor til at ulykker skjer. 46 prosent av ulykkene i fjor kan tilskrives dette, sier han.
30 prosent flere dødsulykker i fjor
Vegvesenet har siden 2005 gransket i alt 1718 ulykker med til sammen 1875 drepte, for å finne tu nøyaktig hva som skjedde og hva som var den direkte årsaken til at ulykken fikk fatal utgang.
Møteulykker er de som skjer hyppigst på norske veier, og de er ofte svært alvorlige. 40 prosent av alle som døde i trafikken de siste ni årene har mistet livet i møteulykker. Den andre store gruppen ulykker er utforkjøringer. De står for 33 prosent av antall drepte fra 2005 til 2013. Forgjengerulykker utgjør 12 prosent.
Ulykkestallene oppover
I fjor økte tallet på dødsofre med 30 prosent etter mange år med nedgang.
– En så sterk økning bekymrer oss, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Dødstallet hoppet opp til 187 i fjor.
Han påpeker at det ikke er noen enkelt årsak som utpeker seg, men at det er et sammensatt bilde med mange faktorer.
Eldre (over 65 år) og de yngste voksne (18-24 år) er overrepresentert i ulykkesstatistikken.
Rapporten har delt inn ulykkesårsakene i tre kategorier:
- Trafikkantens adferd (46 prosent)
- Kjøretøyet (24 prosent)
- Vegen (24 prosent)
Årsaker til dødsulykker i 2013:
Ofte er det mange og sammensatt årsaker bak at en ulykke til slutt fikk en fatal utgang. Her er de viktigste funnene:
- Dårlig/uerfaren sjåfør: 46 prosent
- Bil med dårlig passiv sikkerhet: 44 prosent (gjorde at ulykken ble mer alvorlig enn den ellers ville vært)
- Brukte ikke bilbelte: 33 prosent (gjorde at ulykken ble mer alvorlig enn den ellers ville vært)
- Kjørte for fort: 35 prosent
- Feil ved kjøretøyet: 29 prosent
- Feil ved veien/veimiljø: 24 prosent
- Farlig sideterreng: 19 prosent
- Vanskelig vær/føre: 18 prosent
- Syk sjåfør: 17 prosent
- Ruspåvirket sjåfør: 16 prosent
- Trøtt sjåfør: 15 prosent
- Mistanke om selvvalgt ulykke: 4 prosent
– Pysete med bilbelte
Ved siden av fart og førerfeil, er det mye slurv med bruk av sikkerhetsutstyr.
Bilbeltekontroller viser at rundt fem prosent av bilistene ikke bruker sikkerhetssele. Disse er sterkt overrepresentert i ulykkesstatistikken. Hele 33 prosent av bilistene som døde i trafikken i fjor, kjørte uten bilbelte.
– Farten bidrar særlig til at ulykkene blir mer alvorlige enn de ellers hadde blitt. Og når sikkerhetsutstyret ikke er på plass, blir det enda verre, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen viser til at det i en del ungdomsmiljøer er pysete å bruke bilbelte. – Dette er det viktig å få bukt med, sier han.
– De som kjører uten bilbelte er ekstremt utsatt i trafikken. Når noe går galt, går det fryktelig galt, legger Ranes til.
Dekkfeil vanlig ulykkesårsak
Årsaksgruppe nummer 2 er feil på selve kjøretøyet, på hjul eller bremser:
– Vanligste feil her er feil ved bilens hjul eller dekk, sier Guro Ranes. Hun peker på at bilen kan ha hatt ulike dekk foran og bak, eller at dekkene er feilmontert og ruller feil vei. De fleste ulykker som kan tilskrives hjulfeil skjer på vinterføre.
Andelen ulykker som skyldes teknisk feil er økende, og ulykkesrapporten kommenterer at dette kan virke påfallende sett i lys av at standarden på bilene er blitt høyere.
Men teknisk svikt ved kjøretøy er sjelden en direkte ulykkesårsak. Derimot kan slitasje eller uheldige tekniske løsninger være medvirkende til at ulykker inntreffer, heter det i rapporten.
Hver 4. ulykke skyldes veien
– Feil ved veien står som medvirkende årsak til en fjerdedel av dødsulykkene, men den er sjelden den direkte ulykkesårsaken, sier Gustavsen. Som oftest er det en kombinasjon av årsaksfaktorer.
Forhold ved veien var årsak/medvirkende årsak til 27 prosent av alle dødsulykker i perioden 2005-2013, og 24 prosent i 2013. Blant forholdene i denne kategorien er veiens linjeføring, dårlig sikt og mangelfull skilting.
Det kan også gjelde farlig sideterreng, som trær, hekker, stup, fjellknauser, steiner og stolper.
«Farlig sideterreng» medvirket til at 54 prosent av utforkjøringsulykkene (19 prosent av alle dødsulykker) i 2013 fikk dødelig utgang. Andelen har økt siden 2011, men er klart lavere enn tidligere år.
– Å fjerne feil ved veien og sideterrenget legger vi stor vekt på i samarbeidet med de lokale vegkontorene. Det er et mål å fjerne flest mulig av slike feller, sier Terje Moe Gustavsen til NRK.
Også hull i veien og langsgående asfaltkant er årsaker som har ført til eller forverret ulykker i niårsperioden. Gustavsen understreker at det ikke var noen slike ulykker i 2013.
Ifølge rapporten er det sjelden at forhold ved veien har vært den direkte årsaken til ulykker, men i i 60 prosent av tilfellene hvor veiforhold har medvirket, har de vært en bakenforliggende faktor som har medvirket til at en farlig hendelse har utviklet seg til en dødsulykke.
Vanskelige vær- og føreforhold innvirket i 18 prosent av dødsulykkene. Rapporten viser at ved flere av ulykkene har føreforholdene i kombinasjon med sporete og ujevnt veidekke vært medvirkende fakirer til det fatale utfallet.
2014-tall
Hittil i år har det vært 65 dødsulykker på veiene. 24 av disse har vært møteulykker, 16 var utforkjøringer, ni fotgjengerulykker og seks MC-ulykker.
– Målet er å få ulykkestallene ned. Kunnskap om hvorfor og hvordan ulykker skjer, er vårt viktigste våpen for bedre trafikksikkerhet, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Glad for innrømmelse
Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF sier hun er glad for at ulykkesrapporten fra Statens vegvesen så tydelig fastslår at det i én av fire dødsulykker er forhold ved veien en medvirkende årsak til ulykken.
– Vi er veldig glade for at Statens vegvesen nå legger større vekt på veiens beskaffenhet i analysen av årsakene til dødsulykkene. Dette er en utvikling som NAF lenge har etterlyst, og dette har større betydning enn det veimyndighetene tidligere har villet innrømme, sier Sagedal til NRK.
Hun sier det som trengs er vilje til å gjøre noe og en ny finansieringsordning for veier.
SE VIDEO: Fikk sparken etter villmannskjøring