– Jeg fikk panikk da meldingen dukket opp. Det stod at jeg hadde brukt 20.000 kroner. Jeg tenkte at det kunne faktisk være mulig, og lurte på hvordan jeg skulle greie å betale så mye, sier Karina Johnsen.
Onsdag ble meldingen som sa at man hadde brukt 20.000 kroner i datatrafikk sendt ut til nøyaktig 1793 privatkunder hos Telenor.
Ble overrasket
18-åringen fra Kjølsdalen i Sogn og Fjordane har kjøpt Feriesurf EU hos Telenor, som betyr at man kan surfe så mye man vil, for en viss sum pr. dag. Hun tenkte at det kunne ha skjedd noe feil med registreringen.
– Jeg ringte til Telenor, og fikk heldigvis beskjed om at det hadde skjedd en feil. Jeg har ikke turt å bruke internett siden da, i frykt for at noe skal skje.
– Beklagelig feil
Anders Krokan, som er informasjonssjef i Telenor, kan fortelle at det var en teknisk feil på en server som førte til problemene.
– Det var en beklagelig feil som gjorde at 1793 kunder fikk SMS-varsel om høyt forbruk i utlandet.
– Vi går nå gjennom hvordan dette oppstod, for å garantere oss mot at det skjer igjen.
Fikk sperret abonnement
Krokan forteller at feilen varte i 45 minutter, og at alle privatkunder som surfet i utlandet på det tidspunktet fikk meldingen. Nærmere 1800 fikk også sperret abonnementene sine for internettsurfing, men dette skal nå være ryddet opp i.
– Ingen kunder har blitt belastet så mye, men det er klart at kunder reagerer på dette. Vi vil komme med en beklagelse til de berørte kundene.
Dersom man vil sjekke forbruket sitt og befinner seg i utlandet, kan man sende «status utland» i en melding til 1999.
– Det som er ekstra beklagelig er at noen kunder fikk en sperring på mobilen, slik at de ikke kunne surfe mer, sier Krokan.
Må restarte mobilen
Om kunder fortsatt har dette problemet kan man restarte mobilen, eller slå av og på flymodus.
Karina Johnsen forteller at hun vil ta i bruk mobilen igjen i morgen.
– Telenor beklaget heldigvis skikkelig da jeg ringte, så internett vil være i bruk igjen i morgen.