Hopp til innhold

1800 Telenor-kunder fikk melding om at de hadde surfet for 20.000 kroner

Karina Johnsen som ferierer på Gran Canaria er én av 1800 nordmenn som feilaktig fikk beskjed fra Telenor om at hun hadde brukt 20.000 kroner på mobilsurfing i utlandet. – Jeg fikk sjokk av den store summen, sier hun.

Karina Johnsen (til venstre) er på Gran Canaria på ferie sammen med tanten sin, og besteforeldrene.

Karina Johnsen (til venstre) er på Gran Canaria på ferie sammen med tanten sin, og besteforeldrene. Onsdag fikk hun melding fra Telenor om at hun hadde brukt 20.000 kroner i datatrafikk, og ville få abonnementet stoppet. Den samme beskjeden fikk nesten 1800 andre.

Foto: privat

Karina Johnsen

Karina Johnsen ble sjokket over meldingen som sa at hun hadde brukt 20.000 kroner på datatrafikk i utlandet.

Foto: privat

– Jeg fikk panikk da meldingen dukket opp. Det stod at jeg hadde brukt 20.000 kroner. Jeg tenkte at det kunne faktisk være mulig, og lurte på hvordan jeg skulle greie å betale så mye, sier Karina Johnsen.

Onsdag ble meldingen som sa at man hadde brukt 20.000 kroner i datatrafikk sendt ut til nøyaktig 1793 privatkunder hos Telenor.

Ble overrasket

18-åringen fra Kjølsdalen i Sogn og Fjordane har kjøpt Feriesurf EU hos Telenor, som betyr at man kan surfe så mye man vil, for en viss sum pr. dag. Hun tenkte at det kunne ha skjedd noe feil med registreringen.

– Jeg ringte til Telenor, og fikk heldigvis beskjed om at det hadde skjedd en feil. Jeg har ikke turt å bruke internett siden da, i frykt for at noe skal skje.

Jeg fikk nesten hjertefeil når jeg leste meldingen da jeg ikke kunne fatte hva som skyldtes den høye trafikken. Begynte å kaldsvette og måtte bare avbryte møtet for øyeblikkelig finne ut hva som foregår.

En Telenor-kunde skriver følgende til NRK:

– Beklagelig feil

Meldingen fra Telenor til 1800 kunder

Meldingen fra Telenor som gikk ut til 1800 kunder.

Foto: privat

Anders Krokan, som er informasjonssjef i Telenor, kan fortelle at det var en teknisk feil på en server som førte til problemene.

– Det var en beklagelig feil som gjorde at 1793 kunder fikk SMS-varsel om høyt forbruk i utlandet.

– Vi går nå gjennom hvordan dette oppstod, for å garantere oss mot at det skjer igjen.

Fikk sperret abonnement

Krokan forteller at feilen varte i 45 minutter, og at alle privatkunder som surfet i utlandet på det tidspunktet fikk meldingen. Nærmere 1800 fikk også sperret abonnementene sine for internettsurfing, men dette skal nå være ryddet opp i.

– Ingen kunder har blitt belastet så mye, men det er klart at kunder reagerer på dette. Vi vil komme med en beklagelse til de berørte kundene.

Dersom man vil sjekke forbruket sitt og befinner seg i utlandet, kan man sende «status utland» i en melding til 1999.

– Det som er ekstra beklagelig er at noen kunder fikk en sperring på mobilen, slik at de ikke kunne surfe mer, sier Krokan.

Må restarte mobilen

Om kunder fortsatt har dette problemet kan man restarte mobilen, eller slå av og på flymodus.

Karina Johnsen forteller at hun vil ta i bruk mobilen igjen i morgen.

– Telenor beklaget heldigvis skikkelig da jeg ringte, så internett vil være i bruk igjen i morgen.

AKTUELT NÅ