–Dette er en svært viktig sak ettersom det handler om rettigheter i luften, sier kaptein Lee Moak, som er formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv. Forbundet stiller med ti personer under besøket i Norge denne uka.
Også andre pilotforeninger i USA stiller med ti personer, blant annet fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines. AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon, sender også representanter til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens.
Europeiske pilotforeninger, med European Cockpit Association i spissen, sender til sammen 15 personer, skriver avisen. Fagforeningstoppene lander på Oslo Lufthavn Gardermoen mandag.
Vil møte Kjos
Norwegian ønsker å betjene langdistanserutene til USA og Thailand med en irsk flylisens og asiatisk personale. Selskapet håper at Norwegian Air International om kort tid får driftstillatelse av irske myndigheter. Like etter må amerikanske myndigheter bestemme seg for om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.
–Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak Han håper å få møte Norwegian-sjef Bjørn Kjos i løpet av det fire dager lange norgesbesøket.
Norwegian avviser
Fagforeningslederne har som mål å møte norske myndigheter, andre fagforeninger og USAs ambassadør George James Tsunis under besøket. Delegasjonen har fått møtetid med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet, stortingspolitikere fra blant annet Arbeiderpartiet og flere norske fagforeninger.
Målet er også møter med NHO Luftfart og Arbeidstilsynet, men her har man ennå ikke fått svar på forespørslene. Norwegian avviser kritikken mot selskapet kontant.
–Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.