– Det verste som kan skje er at det ødelegger livet for enkeltmennesker. Det kan også bety slutten på livet. Jeg klarte ikke å tenke på at jeg skulle komme meg på skolen, jeg måtte bare holde hodet over vannet, sier Elena Dahl (28).
Hun har hatt psykiske problemer siden hun var fem år. Det førte til at hun hadde høyt fravær helt fra barneskolen.
Én dag sto hun utenfor døren til klasserommet i 20 minutter, uten å komme seg over dørstokken. Elena har alltid vært skoleflink, og fikk høre at hun bare måtte prøve litt hardere. Men i perioder hadde hun nok med å holde seg i live.
– Skole var det eneste jeg følte jeg var god på. Når det blir tatt vekk fra deg, får du veldig mange vanskelige følelser, sier hun.
- LES OGSÅ: Ber regjeringen stanse nye fraværsregler
– Skal ramme skulk
Den nye fraværsgrensen skal føre til mindre skulk, ifølge kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Elena sin videregående skole hadde en fraværsgrense på 15 prosent. Det førte til at hun måtte slutte. Nå frykter hun følgene av de nye reglene.
– Jeg tror det får katastrofale følger, slik det gjorde med meg. Det er de svake i samfunnet vi må ta vare på, vi må ikke lage et samfunn for de som passer inn i malen, sier hun.
- LES OGSÅ: Uenig om fraværsgrense
Torbjørn Røe Isaksen er sikker på at fraværsgrensen ikke vil ramme denne gruppen.
– Det er god grunn til å tro at fraværet i Norge har gått opp, og at en del av det fraværet skyldes skulk. Fraværsgrensen vi innfører skal ramme skulk, den skal ikke ramme de som er borte og har en grunn til det, sier han.
– Veldig firkantet
Røe Isaksen sier at det skal bli mulig å dokumentere fravær på flere måter enn tidligere. Slik skal regjeringen sørge for at reglene ikke rammer elever med gyldige fraværsgrunner. Men lærere er bekymret for den typen fravær det er vanskelig å dokumentere.
– Det er mye som ikke er så lett å snakke om, som du kanskje kan fortelle en lærer om, men som du kanskje ikke kan gå til en lege å få legeerklæring på. Da blir det veldig firkantet, sier Egil Eidheim Elseth, lærer ved Elvebakken videregående skole.
– Det kan være en fordel for de som trenger et ekstra dytt, men det er ingenting i min erfaring i ni år som lærer som tilsier at det er en god løsning på problemet.