Hopp til innhold

– Elbilpolitikken er ikke for dyr

Sett i forhold til andre klimatiltak er ikke den norske elbilpolitikken for dyr, mener Transportøkonomisk institutt. Men bransjen satser heller på hybrider og tradisjonelle motorer med lavere forbruk.

Elbilar til lading nær Holbergs plass i Oslo

Elbilpolitikken er ikke for dyr. Den vil lønne seg på sikt, mener Transportøkonomisk institutt.

Foto: Gunn Evy Auestad / NRK

Kjell Werner Johansen

Kjell Werner Johansen i TØI har laget rapporten.

Foto: Linda Reinholdtsen / NRK

Det har kostet staten 2,3 milliarder kroner i tapte inntekter å få 30.000 elbiler ut på norske veier. Nå har Transportøkonomisk institutt regnet på om dette klimatiltaket lønner seg eller ikke.

– Elbilpolitikken er ikke dyr i forhold til mange andre klimatiltak vi kan gjøre i Norge, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt.

Han sier det finnes få andre tiltak man kan gjøre i Norge som vil redusere CO2-utslippene like mye til samme pris.

Dyrere med utslippsbiler

I dag er elbileiere fritatt for en rekke kostnader, og får blant annet gratis parkering, gratis bompassering, lav årsavgift, gratis lading og fritak for moms og engangsavgift. Dette gjør at staten tar mye av kostnaden for elbilsatsinga.

Transportøkonomisk institutt har satt opp et scenario der de regner med at flere av privilegiene elbilister har i dag, vil bli borte. I stedet ser de på hvordan man kan gjøre det dyrere å kjøpe biler som slipper ut mye CO2.

– Biler som slipper ut mer enn 50-100 gram CO2 vil få skjerpede avgifter og sånn sett bidra til å opprettholde statens inntekter, sier Johansen.

– Bransjen satser ikke på el

Kjell Werner Johansen

Kjell Werner Johansen i TØI har laget rapporten.

Foto: Linda Reinholdtsen / NRK

Det som er sikkert, er at norsk elbilpolitikk virker, sett ut fra hvor mange biler som faktisk selges. Det sier Per Morten Merg, som er forlagsdirektør i Bilforlaget.

– Nordmenn handler elbiler så det griner. Markedet i Norge er langt over det noe annet marked er i nærheten av, men om det virker på sikt, er et annet spørsmål, sier Merg.

Årsaken er at bransjen nå satser på andre teknologier. – I bilindustrien er det avtagende fokus på elbil blant produsentene i øyeblikket. Få nye aktører melder seg på. Det ser ut som om de velger andre løsninger for å redusere CO2-utslippene, sier Merg.

Han nevner ladbare hybrider og biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer med bedre rekkevidde – og dermed lavere utslipp.

– Det europeiske markedet etterspør ikke elbiler. I hvert fall ikke på nivå med Norge eller på et nivå som gjør det lønnsomt å produsere elbiler på sikt, sier Merg.

– Gevinst på sikt

Selv om kostnadene for staten er store nå, vil tiltakene lønne seg på sikt, ifølge rapporten fra Transportøkonomisk institutt. Årsaken er at markedet vokser, ifølge forskerne.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, er enig.


– De aller fleste elbilene som ruller på norske veier er vanlige biler. Rapporten viser at elbilpolitikken slett ikke er dyr. Tvert imot vil den på lang sikt kunne snus til gevinst, sier Bu.

AKTUELT NÅ