Hopp til innhold

Elbilforeningen: – Ikke farlig å lade Teslaer

Norsk Elbilforening vil ikke advare mot bruk Teslaer til tross for brannen som oppsto under lading torsdag. I USA har myndighetene avsluttet sine undersøkelser etter flere branner i elbiler.

Tesla tok fyr på Sørlandet

Slik så elbilen ut etter at den tok fyr under lading første nyttårsdag.

Foto: Elisabeth Grosvold / NRK

Det var ingen personer inne i Teslaen av typen Model S da den tok fyr under hurtiglading ved stasjonen på Brokelandsheia i Gjerstad i Aust-Agder fredag. Brannårsaken er fremdeles usikker og politiet vil nå finne ut hvorfor elbilen tok fyr.

Teslaen har batterier laget av litium, et metall som er meget brannfarlig og som gjør slukningsarbeid vanskelig. Dette var en av årsakene til at Teslaen, en 2014-modell, brant nesten helt opp.

Christina Bu i Elbilforeningen

Christina Bu er generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Foto: Stig Jaavik / NRK

Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, bedyrer at det er trygt å bruke Teslaer.

– Frykter dere at dette kan skje flere?

– Jeg tror egentlig ikke det. Det siste året har det vært gjennomført flere millioner hurtigladinger i verden, og dette er ikke noe som vanligvis skjer, sier Bu.

Operasjonsleder Jon Kvitne i Agder politidistrikt kan ikke huske at Teslaer har tatt fyr tidligere. Det kan heller ikke Bu.

– Så vidt jeg kan erindre har det ikke vært noen slike episoder i det hele tatt. Hurtiglading skal normalt være helt trygt. Nettopp derfor er det viktig at man finnet ut hva som har skjedd, så elbilister ikke blir redde for å hurtiglade. Det er unødvendig.

Flere elbil-branner i USA

I USA har imidlertid myndighetene gjennomført en undersøkelse, ved the National Highway Traffic Safety Administration, etter flere branner i elbiler, ifølge The New York Times.

To ganger i 2014 begynte Teslaer av typen Model S å brenne, men da etter å ha kjørt over gjenstander i veien. Undersøkelsene ble avsluttet etter at Tesla gjorde enkelte sikkerhetsforbedringer.

Tidligere hadde mange elbiler nikkelbatterier, som ikke medfører den samme brannrisikoen som litium. Siden 2010 har det vært flere branner i elbiler med litiumbatterier, i tillegg til de nevnte episodene i 2014. Disse brannene har imidlertid oppstått i biler som ikke er produsert av Tesla, men blant andre Chevrolet, Dodge, Toyota og Mitsubishi.

Tesla: – Ikke farlig

Det var en av Teslas egne hurtigladere som ble brukt for å fylle opp batteriene på bilen. Ladestrømmen som ble brukt er på hele 120 ampere og 500 volt, mer enn dobbelt så kraftig som de nest kraftigste løsningene på markedet, skriver Agderposten.

Tesla opplyser til NRK at de har satt i gang undersøkelser for å finne ut av brannårsaken.

– Ingen ble skadet. Vi skal gjøre omfattende undersøkelser, for deretter å komme tilbake med flere svar.

Tesla understreker at det ikke er farlig å bruke deres hurtigladestasjoner i Norge, eller noe annet sted.

Like før klokken to fikk politiet melding om en Tesla i full fyr på Brokelandsheia.

Brannvesenet fikk melding om brannen ved 14.40-tiden første nyttårsdag.

AKTUELT NÅ