– Forventningene og presset for å ha dyre merkeklær opplever foreldre på kroppen i hele landet sier sjefredaktør for Budstikka, Kjersti Sortland, og legger til at når noen av merkeklærne koster opp mot 8.000 kroner går mange foreldre rundt med en opplevelse av dårlig råd.
Foreldrene har et ansvar
Sortland understreker at motepress ikke er noe nytt fenomen, men at det nye nå er at så mange deltar i det hun kaller «galoppen».
– De voksne er med på å etablere presset når de kjøper dyre merkeklær til femåringer, sier Sortland.
LES OGSÅ:
- Derfor kjøper småbarnsmødre merkeklær til barna
- Designklær til barn rives vekk
- Avviser motepress i barnehagen
Bloggeren Susanne Kaluza mener det er forskjell på å kjøpe dyre merkeklær til seksåringer og til fjortenåringer, fordi de mindre barna ikke er opptatt av merker.
– Barn i barnehage og barneskole har ikke behov for slike luksusklær, og som voksne har vi et ansvar for hvilke verdier vi gir videre. Foreldre som kjøper dyre merkeklær bør være bevisste på at de kan være med på å starte et motepress, sier Kaluza.
– Må få velge selv
Vararepresentant på Stortinget for FrP Aina Stenersen mener foreldrene må få bestemme selv hva de vil bruke pengene sine på.
– Jeg synes det er feil at de foreldrene som kjøper merkeklær blir stemplet. De må selv få velge om de vil kjøpe dyre klær til barna sine. Foreldre som kjøper kostbare merker, kjøper gjerne disse klærne fordi de varer lengre, sier Stenersen.
– Små barn er ikke opptat av merker men av farger på klærne sier Stenersen, og legger til at presset for å kjøpe merkeklær er en internasjonal trend som henger sammen med økt forbruk.