– De tøffe gutta sier «lev farlig, dø ung - og bli et vakkert lik». Men det er ikke så kult når du ender opp som meg, sier Thor Erik Strand.
Han er skrudd sammen fra topp til. Ti år etter ulykken, er 41-åringen glad han overlevde, og livet er bra tross handikappene.
Mens dødsulykker totalt sett har gått kraftig ned de siste årene, er det motsatt for én gruppe: Motorsyklister.
– Vi ser at årsakene til ulykkene ofte er rus og høy fart, som ved andre ulykker. I tillegg er motorsykkelen sesongbasert. En del motorsyklister er nok derfor litt rustne i starten av sesongen, og bilførere er ikke vant med å få øye på tohjulingene som har vært borte hele vinteren, sier UP-sjef Runar Karlsen.
NRK har i dag dokumentert hvordan nordmenn bryter fartsgrensen i større grad på ulykkesbelastede strekninger enn andre steder.
Klemte inn forbremsen
Om sommeren øker dødsulykkene, og særlig motorsykkelulykker. Av totalt 72 omkomne i motorsykkelulykker mellom 2011 og 2014 har 36 – halvparten – omkommet i juni, juli eller august.
31. mars 2005 pakket Thor Erik Strand frem motorsykkelen for året. Klokken 17.13 svingte han ut fra huset og over en slette i Hobøl i Østfold. Plutselig kjørte en bil ut fra en rasteplass på en slette.
– Jeg husker godt det siste som skjedde. Jeg hadde 80-100 kilometer i timen, og det siste jeg ser er ansiktet på bilføreren, og da klemmer jeg inn forbremsen. Når du gjør det på en motorsykkel, da har du gitt opp. Jeg tenkte jeg skulle dø, sier Strand.
Kameraten lå bak ham og ble også innblandet i ulykken, men overlevde uten store skader.
– Lurte på om jeg var død
Thor Erik brakk ryggen på tre steder, måtte amputere høyrebeinet ved lårbeinet og er lam fra kneet og ned i venstrebeinet. Fortsetter vi nedover skadelisten, rommer den halvannen A4 side.
Strand ble operert i 21 timer, lå en måned i koma og tre måneder i respirator.
– Jeg våknet og så en skyfri himmel og lurte på om jeg var død eller levende. De neste månedene var forferdelige. Jeg kunne ikke prate og var dopet ned slik at jeg fikk mareritt. Samtidig kunne jeg ikke snakke, sier Strand.
Han blir skremt når han hører om de høye hastighetene på ulykkesstrekninger som NRK har dokumentert.
– Brems heller en gang for mye
– Jeg føler meg som en judas når jeg sier det, for jeg har alltid vært den tøffeste gutten i klassen og er glad i fart, men brems heller en gang for mye, sier Strand.
Mannen som var over 100 kilo ble redusert til 56 kilo et år etter ulykken. Få har vært nærmere døden og ligget lenger i koma og respirator. Han har følgende råd:
– Hold farten og bruk refleksvest. Vi bilførere er tidvis veldig distre og har ofte skyld i motorsykkelulykkene, sier Strand.