Hopp til innhold

Dobbel designhyllest til NRK

NRK Nyheters nye visuelle profil ble hedret med Merket for god design. Det ble også NRK Super-appen som på kort tid har fått 2,6 millioner ukentlige brukere.

nrk

SUPER-POPULÆR APP: NRK Super har fått Merket for god design for sin nye brukervennlige app. NRK Super-appen har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere.

«På høyde med de beste i verden», uttaler juryen om NRK Nyheters nye visuelle profil. I juryavgjørelsen nevnes BBC som en referanse for kriteriene prisen deles ut etter.

Utdelingen av den prestisjefylte utmerkelsen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

– Design spiller en nøkkelrolle

NRK Nyheter, NRK Super og Aftenposten er blant 34 bedrifter og byråer som mottok Merket for god design.

NRKs eget designteam har stått for hoveddelen av utviklingen, men enkelte eksterne designere har vært involvert.

Aftenposten fikk heder for å ha gitt merverdi til eksisterende innhold og vist at innhold kan presenteres bedre digitalt enn på papir.

Aftenposten fikk prisen for restaurantguiden i Osloby hvor avisens matskribenter har anmeldt 500 restauranter og kafeer i hovedstaden.

– Disse prosjektene viser at design kan spille en nøkkelrolle i et stadig tøffere medie- og reklamemarked, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

– Herlig pris å få

nrk

Profilsjef i NRK Cecilie Lyng

Profilsjef i NRK Cecilie Lyng er stolt på vegne av NRK.

– Dette er en herlig pris å få. Fokuset har hele tiden vært publikum. Vi har hatt tydelige mål og et meget godt samarbeid på tvers i NRK, men også utenfor, både i Norge og i utlandet, sier

I juryens begrunnelse blir det lagt vekt på det visuelle uttrykket i NRK-profilen som kjennetegnes av gjennomtenkt bruk av animasjoner, tidslinjer, geometriske figurer og elegant fargesetting.

– NRK har med dette styrket sin seriøse og pålitelige profil samtidig som kanalen har modernisert sitt visuelle uttrykk, sier Thea Mehl.

nrk

I VERDENSKLASSE: «NRK Nyheter, nyhetsprofil i verdensklasse», uttaler juryen.

– Innholdet er viktigst

NRKs profilsjef viser til at endringen i folks medievaner krever at NRK Nyheter fremstår som en tydelig og gjenkjennelig merkevare på tvers av alle plattformer.

– Prosjektet startet derfor med designtenkning for nett og mobil aller først, sier Cecilie Lyng.

Etter omleggingen har bruken av NRKs nyhetstjenester økt med 13 prosent på nett og mobil samlet sett.

– Det er viktig at NRK Nyheter oppfattes som troverdig, vesentlig og oppdatert. Innholdet er viktigst, men samtidig krever det å fortelle historier mer av form og uttrykk, både visuelt og audiovisuelt, sier Lyng.

Super-app til himmels

NRK Super-appen har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere, mens Aftenpostens matguide kan vise til 800.000 unike brukere.

Mange foreldre etterspør muligheten til å kontrollere hvilket innhold barna kan se. NRK valgte en løsning der foreldrene selv, i dialog med barna, kan fjerne innhold etter aldersgrense.

– Vi tar brukeropplevelse, tilgjengelighet og god design på alvor. Derfor er det en utrolig stor ære å få en anerkjennelse som Merket for god design, sier Heidrun Reisæter, medieutviklingssjef i NRK.

Laster Twitter-innhold

AKTUELT NÅ