Hopp til innhold

DNB: Hjalp ikke kunder å unndra skatt

Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) mottok i 2014 en redegjørelse av DNB om deres datterselskap i Luxembourg. Her avviser DNB at de har lagt til rette for at kundene kan lure penger unna beskatning i Norge.

DNB-RESULTS/ File photo shows people leaving DNB bank's local office in Riga

STORBANK AVVISER BESKYLDNINGER: DNB avviser at kunder får hjelp til å unndra skatt, men bekrefter at rådgiverne hjelper til med skatteplanlegging.

Foto: INTS KALNINS / Reuters

«DNB Luxembourg hjelper ikke kundene med å unndra skatt. Rådgiverne fungerer som diskusjons- og samtalepartnere når det gjelder finansielle spørsmål, og tilbyr lovlig og legitim skatteplanlegging for de av kundene som bor i utlandet».

Dette skriver DNB i redegjørelsen til eierskapsavdelingen i Nærings- og fiskeridepartementet 10. desember 2014.

«Hjelper ikke kunder med å unndra skatt»

regjeringens hjemmeside er det lagt ut følgende melding fredag morgen:

«I redegjørelsen forklarte banken blant annet hvorfor den har virksomhet i Luxembourg, og ga blant annet uttrykk for at DNB Luxembourg ikke hjelper kundene med å unndra skatt.»

DNB forklarer at deres rolle dreier seg om rådgivning rundt finansieringsløsninger, grenseoverskridende transaksjoner, kompliserte arveregler og skattemessige forhold som kan være annerledes for de som er bosatt utenfor Norge.

«Reguleres av bilateral skatteavtale»

«Beskatning av nordmenn bosatt i Luxembourg reguleres av den bilaterale skatteavtalen mellom de to landene. Gjennom en endringsprotokoll til skatteavtalen har Luxembourg forpliktet seg til å gi opplysninger om nordmenns innskudd i luxembourgske banker og finansinstitusjoner. Dette innebærer at norske myndigheter kan rette henvendelser til skattemyndighetene i Luxembourg og be om slike opplysninger», skriver banken i sin redegjørelse til departementet.

«Den enkelte kunde har selv ansvar»

I desember 2014 hadde DNB Luxembourg kunder i om lag 62 land. I brevet understreker banken fordelingen av ansvarsforholdet mellom bank og kunde.

«Den enkelte kunde har selv ansvar for å holde seg informert om de skatteregler som gjelder i det landet han/hun er bosatt i med hensyn til eventuelle bilaterale skatteavtaler og rapportering av bankkontoer og finansielle transaksjoner», presiserer DNB i sin redegjørelse.

Banken stiller selv spørsmålet: «Er det vanskeligere for myndighetene å føre tilsyn og kontroll når virksomheten er i Luxembourg?» Her er svaret banken gir:

«Nei. Finanstilsynet i Luxembourg (CSSF) fører tilsyn med DNB Luxembourg. I tillegg har finanstilsynet i Norge full innsynsrett i alle bankens bøker og kontoregistre».

Næringsminister ba DNB om avklaring

DNB skriver samtidig at banken selv ikke driver virksomhet i Luxembourg av skattehensyn. DNB betalte en bedriftsskatt på 13 prosent til Luxembourg i 2014, og denne satsen skulle ifølge redegjørelsen øke til 16 prosent i 2016.

Næringsminister Monica Mæland (H) har sagt at hun i 2014 spurte DNB om hvorvidt banken hadde befatning med skatteparadiser, og at svaret hun da fikk, var «nei».

Det kommer ikke fram noe om dette i redegjørelsen som nå er publisert av departementet.

AKTUELT NÅ