Hopp til innhold

Dette har du krav på ved flystreik

Hva skjer med billetten til VIP-boksen på Old Trafford, leiebilen som står klar i Barcelona eller det forhåndsbetalte hotellrommet i Roma hvis flyet ditt er streikeinnstilt? Dette er dine rettigheter.

Reisemål

Forhåndsbetalte og privatbestilte deler av en reise kan bli en nøtt hvis din flyreise ryker på grunn av streik.

Foto: Jacob Surland (CC BY-NC 2.0) /Philipp Rümmele (CC BY-NC-ND 2.0)/Doug Wheller (CC BY-SA 2.0)

Jungelen av regler og rettigheter gjør mange forvirret, men Randi Flesland i Forbrukerrådet trøster med at du har solide rettigheter når du står med billetten i hånden.

Men hun advarer også: Det er fallgruver.

Bestilt og betalt flybillett

Hvis flyet blir innstilt, skal flyselskapet tilby deg tre alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
  • Ordne alternativ reise så snart som mulig.
  • Tilby ny reise på et senere tidspunkt. Du har uansett krav på at den nye reisen skjer på samme vilkår, for eksempel samme billettklasse.

Hvis du ønsker ombooking «snarest mulig», har du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. Matkupongen får du ved å henvende deg til flyselskapet.

Vær oppmerksom på at du ikke kan kreve penger til mat, drikke og overnatting hvis du velger å få refundert billettutgiftene.

Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Kontakt flyselskapet for nærmere beskjed.

Bortfaller ved streik

Forbrukerrådet understreker at alle rettigheter, som normalt gjelder ved forsinkelser og innstillinger, også gjelder ved streik – bortsett fra én.

Retten på 250–600 euro i standarderstatning ved innstillinger eller forsinkelser over tre timer, gjelder ikke ved streik. Dette skjer fordi streik anses å være utenfor flyselskapets styring eller noe de kunne forutse.

Dette har du krav på ved flystreik

Dette forklarte Randi Flesland i Forbrukerrådet i forbindelse med streiken i Norwegian.

Du må først rette klagen din til flyselskapet. Får du ikke det du har krav på, kan du klage videre til Transportklagenemnda.

Strandet i utlandet?

Hvis du er i utlandet, og hjemreisen blir kansellert som følge av flystreiken, kan det ende med at du må kjøpe ny billett hjem med et annet selskap hvis du har det travelt, og flyselskapet ikke klarer å ombooke deg raskt.

Flyselskapet har plikt til å ta vare på deg, med mat og drikke og eventuelt hotell, til de får deg hjem. Dette kan skje med eget selskap, med andre selskaper, eller eventuelt med buss. Det er viktig å vite at det ikke er noen begrensninger i denne plikten.

– Etter askeskyen for noen år siden måtte flyselskapene dekke mange hotelldøgn for passasjerene som var strandet. De forsøkte da å arbeide for at EU-forordningen skulle sette en begrensning for hvor lenge de skulle bli tatt vare på. Det er imidlertid foreløpig ikke blitt noe av, så per nå er det ingen begrensning, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Dersom du velger å få pengene istedenfor, får du tilbake det originalbilletten kostet. Meromkostningene ved å kjøpe en ny og muligens dyrere billett, må du dekke selv.

Reiseforsikring gjelder ikke

Flesland sier også at det er viktig å være klar over at erstatning via reiseforsikringen ikke gjelder ved streik.

– Streik er en force majeure som ikke dekkes av de vanlige reglene. Løsningen her blir at du får tilbake pengene for billetten dersom du har betalt med kort. Vi anbefaler derfor alltid å betale med kort når du kjøper reiser, sier Flesland.

Pakketur

Har du bestilt pakketur hvor den kansellerte flyreisen gjør at turen blir ødelagt, har du krav på å få hele reisens pris tilbake av arrangøren. Får du ikke det, kan du klage til Pakkereisenemnda eller i siste instans til Reisegarantifondet.

Dersom du har bestilt billetter, overnatting, leiebil og lignende, og betalt med kredittkort, kan du få pengene tilbake ved å henvende deg til banken eller kortselskapet.

– Dette er den aller enkleste løsningen, og grunnen til at vi anbefaler at alle reiser blir betalt med kort. Da er det enkelt å få pengene tilbake, og din motpart er banken eller kortselskapet. Argumentet er at du ikke skal betale for en vare du ikke har mottatt, sier Flesland.

Egensnekret pakketur

Dersom du setter sammen reisen selv, kan du skaffe deg en viss sikkerhet ved å betale reisens deler med kort, men her er du på usikrere grunn, understreker Forbrukerrådet.

Dersom du selv har kjøpt overnatting uten avbestillingsmulighet på nett, og reisen blir avlyst, får du ikke refundert utgiftene til hotellrommet. Dette er ikke noe flyselskapet kan lastes for, og vilkårene for kortbruken dekker normalt heller ikke dette. Et tips her er å spørre hotellet om du kan få skyve oppholdet fram i tid.

Det samme gjelder om du har forhåndsbetalt utflukter, har leid bil uten avbestillingsmulighet, eller kjøpt billetter til fotballkamp eller konserter, og ikke rekker fram i tide.

At du ikke får benyttet de dyre VIP-billettene kan ikke lastes verken flyselskapet, billettselskapet eller banken, så det tapet må du dekke selv. Noe annet hadde det vært dersom fotballkampen ble avlyst, opplyser Forbrukerrådet.

Created by InfoDispatcher

Slik finner du enkelt ut hva du har krav på

Gå til Forbrukerrådet flykalkulator. I videoen under får du en kjapp bruksanvisning av Forbrukerrådets leder Randi Flesland.

Selv om det kan se ut som om din reise faller i fisk, må du følge nøye med på flyselskapets nettsider. Det er ditt ansvar som forbruker. En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått tydelig beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler Forbrukerrådet deg å møte opp på flyplassen som om reisen skal gå som planlagt.

AKTUELT NÅ