Hopp til innhold

Denne veien fører til et rødt eller blått Oslo

Miljøpartiet De Grønne er villig til å ofre nye satsinger på kollektivtrafikk i Oslo for å få stanset utbyggingen av E18.

Kø på E18 ved Skøyen

KØ: Høyre og Arbeiderpartiet i Oslo ønsker å bygge ut E18 inn mot hovedstaden med flere felt, men får et absolutt nei fra Miljøpartiet De Grønne.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Etter en brakseier for Miljøpartiet De Grønne, havnet partiet på vippen, og kan nå bestemme hvem som får makten i hovedstaden.

Lan Marie Nguyen Berg

MYE RETORIKK: MDGs førstekandidat i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, sier det er mye retorikk som preger Ap og Høyres uttalelser om E18-utbyggingen.

Foto: CF-Wesenberg

MDGs førstekandidat i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, sier den planlagte utvidelsen av motorveien E18 inn mot Oslo blir den vanskeligste saken når partiet snart skal forhandle med Arbeiderpartiet og Høyre.

– Det er en sak mange har sterke meninger om. For oss er det viktig at vi ikke legger opp til å bygge den ut slik at vi får flere biler inn til byen, sier Nguyen Berg.

– Mye retorikk, feil politikk

Partiet har sagt det vil støtte den siden som gir mest igjen på miljø. Både Arbeiderpartiet og Høyre har flagget at de ikke ønsker flere biler inn til Oslo.

Partiene ønsker likevel å bygge ut E18 med flere felt gjennom Bærum. Trafikken inn til Oslo skal begrenses med høye bompenger.

Høyre og Arbeiderpartiet i Bærum og Asker i Akershus er svært opptatt av at E18 bygges ut.

Nguyen Berg mener både Arbeiderpartiet og Høyres løfter om at det ikke skal kommer flere biler inn til Oslo, er tom retorikk.

– Retorikken gjenspeiler seg ikke i politikken. Nå er det viktig at Oslo-partilederne får med seg lokalpartiene på hva som er den beste løsningen, nemlig å ikke bygge ut E18.

Vil ofre kollektivtransport

Oslopakke 3, der utbyggingen av E18 inngår, inneholder også en rekke utbygginger av kollektivtrafikken i og inn til Oslo. Kollektivtiltakene er planlagt finansiert med bompenger fra vei. Dermed står de i fare dersom det ikke blir noe av E18-utbyggingen.

Nguyen Berg sier det er en risiko hun er villig til å ta.

– Vi må satse annerledes på samferdsel, som ikke fordrer at vi bygger mer vei for å få penger til kollektivtiltak. Vi vil heller først satse på kollektivtransport og utvide kapasiteten på den måten.

Uaktuelt med E18

Nguyen Berg sier det er uaktuelt for MDG å gå med på at veien skal bygges ut - uansett.

– Det er enkel logikk at dersom man bygger ut veien så vil det komme flere biler inn til byen. Dersom man er enig i at man ikke trenger flere biler inn til byen, er det en dårlig investering å bygge ut veien, sier Berg.

– Hva hvis man bygger kollektivfelt?

– Hvis vi bygger ut kollektivfeltet og ikke gjør noe med den eksisterende veibanen, vil man øke kapasiteten inn til Oslo.

AKTUELT NÅ