Trygg Trafikk, Statens vegvesen og utrykningsetatene samarbeider om aksjonen «Bare 50» som skal få unge til å være bevisste på fart. For første gang
– Formålet er å vise russen alvorligheten ved en kollisjon, og ikke minst så er nødetatene her for å trene på å klippe opp bilen, sier Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk.
I aksjonen blir en bil fjernstyrt til å kjøre i 50 kilometer i timen og krasje inn i en annen bil.
Ble reddet ut av bilen
To av russens egne ble etter krasjen plassert inne i den vrakede bilen. Brann- og redningsetatene rykket kjapt ut for å hjelpe guttene.
(saken fortsetter under bildet)
– Jeg følte meg trygg og rolig hele veien for brannvesenet og ambulansen var flinke til å fortelle hva som skjedde, sier Vegard Finnes som sammen med Thomas Skjennum Johnsen var markører i øvelsen.
– Vi hørte smell rundt oss og det var glass som knuste. Vi så heller ingen ting, så det var litt rart. Men brannvesenet hadde så god kommunikasjon med oss så vi følte oss trygge hele veien, fortsetter Skjennum Johnsen.
Hva tenker dere om å kjøre russebil fremover?
– Det er viktig å kjøre forsiktig og kjøre etter forholdene. En liten kollisjon som dette kan føre med seg mye.
– Blitt mer bevisst på sikkerhet
Tidligere år har det vært flere bilulykker hvor russen har vært involvert. IF forsikring har siden 2010 registrert 625 skader på russebusser eller biler, og 29 personskader. Trenden viser at det stadig blir færre.
– Vi opplever at russen er mer bevisst på sikkerhet, og i tillegg er bilene blitt sikrere de siste årene. Tallet på personskader er halvert fra ti i 2012 til fem i 2014, sier informasjonsdirektør Jon Berge i IF.
Også Pål Eklo i Gjensidige har inntrykk av at det blir færre skader.
– Økt fokus på sikkerhet og egne trafikkdager retter mot russen bidrar i positiv retning.