– Det viktigste med ferien er fortsatt å være sammen med venner og familie, men vi har sett en vekst blant dem som sier at det viktigste formålet er å dyrke egne interesser, sier Sverre McSeveny-Åril, direktør for Reise Utland i Virke.
I Virkes undersøkelse om ferievanene våre svarer nå 20 prosent at formålet med ferien er å dyrke egeninteressene.
Det er nesten 43 prosent flere enn i 2011.
Vokser
– Tallet har steget jevnt. Det kan være snakk om å prioritere egne interesser som en del av familieferien, eller at man ønsker å ta en egen ferie i tillegg til familieferien, sier McSeveny-Åril.
I takt med endret feriemønster har flere bedrifter tilpasset seg markedet.
– Selskapene som tilbyr rene aktivitetsreiser, er helt klart et marked i vekst. Mange ønsker å oppleve nye ting, ha mer spennende og utfordrende opplevelser enn tidligere, så det er et segment som vokser, sier Virke-direktøren.
Fullbooket tur til Grønland
Mange vil tilbringe ferien på sykkelsetet eller på fottur, mens andre velger mer ekstreme varianter.
– Akkurat nå har vi to fulle grupper, 17 personer, som er på Grønland og skal krysse isen fra vest til øst. Vi har også en gruppe på vei til Mount Everest. De dro for snart en måned siden, har jobbet seg inn mot basecamp og skal den neste måneden ligge og akklimatisere seg og forberede seg til toppstøtet, forteller Maria Philippa Rossi, guideansvarlig i reiseselskapet Hvitserk.
– På Grønland er det mange forskjellige folk som reiser, den yngste er en 24 år gammel kvinne, og den eldste er en 45–50 år gammel mann. På Mount Everest-turen har vi nå fem menn i 50-årene, de fleste av dem familiefedre. De har brukt årevis på å forberede seg, sier Rossi.
Til Mount Everest for 460.000 kroner
Grønlandsfarerne må ut med over 80.000 kroner for turen, mens ferden mot Mount Everest koster minst 460.000 kroner.
– Men de fleste vil være med på fjelltur på Korsika, sykkeltur på Cuba, topptur til Kilimanjaro og trekking i Nepal. Det handler om å realisere en turdrøm, sier Rossi.
NRK har vært i kontakt med flere av de største aktørene på aktivitetsferiemarkedet. Fellesnevneren er vekst og økt interesse blant nordmenn.
– Vi opplever en merkbart økt pågang fra folk i alle aldre. Mange ønsker padling, sykling eller toppturer. De kombinerer livsnyting med å være i aktivitet. Det er åpenbart noe som er i tiden, sier Cecilie Kopperud, avdelingsleder for gruppereiser i Escape Travel.