Hopp til innhold

Borten Moe vil fjerne alle elbilfordeler

Senterpartiets nestleder Ola Borten Moe vil at alle fordeler elbileiere har, skal forsvinne. Han vil heller bruke pengene på kollektivtransport og biodrivstoff.

Ola Borten Moe

FEILSLÅTT: Ola Borten Moe ser ikke lenger behovet for elbilfordelene.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Du berger ikke klimaet ved å kjøre rundt i en Tesla, sier lederen for Senterpartiets programkomité til Politisk kvarter på NRK P2.

I dag kan elbilkjørere bruke kollektivfeltet, de slipper å betale bompenger, de har gratis parkering og de slipper moms.

Alt dette skal ta slutt i 2017 og 2018 dersom Borten Moe får det som han vil.

De andre fordelene, som null engangsavgift, vil han fase gradvis ut i løpet av stortingsperioden.

Grå elbil lades opp med blå ledning

FORDELER: De som kjører elbil har mange fordeler, som gratis parkering og null bompenger.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Ikke fornuftig

Lederen i Senterpartiets programkomité minner om at Stortinget allerede har holdt det de har lovet når det kommer til elbiler. I utgangspunktet skulle fordelene vare til man hadde minst 50 000 elbiler på norske veier, eller til år 2017.

– Vi er i ferd med å passere 80 000 biler, og fordelene skal vare i to år til. Det er ingen fornuft i det. Dette er i ferd med å bli en konvensjonell, vanlig teknologi. Produsentene lager stadig flere modeller. Det er ingen grunn til å bruke fellesskapets penger og ressurser til at folk skal kjøpe seg privatbil, sier Borten Moe.

Høyre: Går for fort fram

Henrik Asheim, som leder utvalget som skal utarbeide ny klimapolitikk i Høyre, mener Borten Moe går for fort fram.

– Stortinget har vedtatt en nedtrappingsplan, og jeg tror det viktigste vi kan gjøre for bilistene nå, er å være forutsigbare, sier Asheim.

Han viser til at det allerede er foreslått å erstatte momsfritaket med en støtteordning som kan fases ut over tid. Kommunene skal selv få avgjøre om elbiler skal få kjøre i kollektivfeltet, eller ikke.

– Folk flest kjøper ikke elbil

Rasmus Hansson, stortingsrepresentant fra Miljøpartiet de Grønne, avviser at jobben er fullført selv om Norge nå har over 50 000 elbiler.

– Det ruller ikke helt av seg selv. Folk flest kjøper ikke elbil, og det har blant annet å gjøre med at mange steder i landet fortsatt mangler gode lademuligheter. De årene som kommer framover, er avgjørende for å bygge ut ladestruktur, sier Hansson.

Men ifølge Borten Moe er vi allerede i mål.

– Momsfritaket alene koster staten to milliarder kroner i året, sier Sp-nestlederen.

Han vil heller bruke pengene på tiltak som reduserte billettpriser og hyppigere avganger i kollektivtrafikken.

Laster innhold, vennligst vent..

AKTUELT NÅ