Hopp til innhold

Derfor har Instagram gått i svart

Sosiale medier oversvømmes av svarte bilder i protest mot drapet på George Floyd i Minneapolis. Kjendiser og de sosiale mediene selv har kastet seg på.

Black Lives Matter
Foto: Skjermdump

Samtidig som gater fylles av demonstranter og opptøyer sprer seg i USA, foregår det en stille, men massiv protest også på sosiale medier.

Emneknaggene #BlackoutTuesday og #BlackLivesMatter går nå verden rundt i sympati mot dødsfallet til George Floyd.

Glamorøse bilder er skiftet ut med svarte bilder på både Instagram, Twitter og også på Facebook. Stadig flere kjente og ukjente personer deltar i aksjonen og har endret profilbildene sine.

Flere selskaper har også kastet seg på.

Twitter har endret sitt profilbilde. Bakgrunnsbanneret har blitt svart og den blå fuglen er byttet ut med en svart på Twitters hovedkonto som følges av 58 millioner mennesker. YouTube, med over 72 millioner følgere, markerer sin støtte og har også endret sin Twitterlogo. Det samme gjelder Instagram.

Norske kjendiser

Mange norske kjendiser markerer seg også.

Den norske artisten Astrid S med nær 500.000 følgere på Instagram, har postet et svart bilde. Maria Mena og Jakob Oftebro har gjort det samme.

Artistene Astrid S og Sigrid blant mange, har også endret bioen sin på Instagram til «Black lives matter».

Aurora har lagt ut et innlegg der hun blant annet skriver:

«Jeg sammen med alle dere må stå frem i kampen mot rasisme. Vi må alle stå opp for hverandre og ta avstand til politisk urettferdighet».

Forrige uke uttrykte både prinsesse Märtha Louise og kjæresten Durek Verrett sin støtte. I dag er hun en av dem som har lagt ut et svart bilde.

Internasjonale kjendiser

Den siste uken har store artister over hele verden reagert.

Artisten Rihanna deler sin harme med ikke mindre enn 97 millioner følgere på Twitter, 83 millioner på Instagram og 80 millioner på Facebook. Hennes svarte bilde på Instagram har på få timer fått langt over en million likerklikk.

Billie Eilish, Jay-Z, Beyoncé, Madonna, Camila Cabello og Ariana Grande er andre store artister i USA som har vist sin støtte.

– Ingen er født til å hate en annen person på grunn av hudfargen deres, deres bakgrunn eller religion, skriver Madonna.

Også medlemmene av den kjente Kardashian-familien har skiftet til svarte profilbilder på Instagram. Kim Kardashian har 173 millioner følgere, Khloe Kardashian har 112 millioner, og Kourthey Kardashian har over 93 millioner følgere.

En bevegelse

Blackout Tuesday er en protestaksjon startet av musikkbransjens Atlantic Records. Målet er å protestere mot rasisme og politivold. Tre drap har utløst aksjonen.

Strømmegiganten Spotify har sagt at det ville legge til et øyeblikk på 8 minutter og 46 sekunder til stillhet til noen podkaster og spillelister. Det er like lenge som George Floyd ble holdt nede før han døde.

Selskapet Nike er også av dem som markerer med sort. På listen over selskaper som reagerer, finner man også mindre, og vanligvis upolitiske organisasjoner og bedrifter. Et eksempel er Nasjonalmuseet i Amsterdam. De har lagt ut denne twittermeldingen

Emneknaggen #BlackoutTuesday er en av flere. I tillegg finnes blant annet #JusticeForGeorgeFloyd og «ICantBreathe.

Viktig rolle

Portrettbilde av Arne Krokan, NTNU-professor

Arne Krokan, Professor i Sosiologi ved NTNU, mener kjente mennesker som reagerer i sosiale medier, har en viktig rolle med å sette i gang ting.

Foto: Carl Stormer

– Nettverket kjendiser har i sosiale medier, gjør at de lettere kan skape oppmerksomhet rundt kampanjer enn vanlige mennesker, sier Arne Krokan, professor i sosiologi ved NTNU.

– Det er klart at de har en viktig rolle i å sette i gang ting raskt. Man lytter lettere og tar mer hensyn til hva de sier og uttrykker enn det man gjør med mannen i gata. Det gjør at det lettere kan bli en diskusjon om hva slags samfunn man ønsker å utvikle videre, sier Krokan.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.