Hopp til innhold

Beordrer inspeksjon for alle helikoptre av samme type

Alle helikoptre av samme type som ulykkeshelikopteret ved Turøy må nå inspiseres for sjekk av deler som festet hovedrotoren, melder både helikopterprodusenten Airbus og det europeiske luftsikkerhetsorganet EASA.

Vrakdeler fra helikopter på Haakonsvern

Her sees vrakdeler i en hangar på Haakonsvern. I bakgrunnen står personer rundt en del av hovedrotoren.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB Scanpix

Tirsdag ettermiddag holdt Statens havarikommisjon pressekonferanse om status så langt i etterforskningen av helikopterulykken ved Turøy i Hordaland.

Det ble da slått fast at det mest sannsynlig er en teknisk feil som er årsaken til styrten, og ikke menneskelig feil fra pilotene.

Senere samme kveld valgte så helikopterprodusenten Airbus å sende ut ei hastemelding til alle eiere av denne typen helikoptre.

Airbus: Sjekk festene til stag fra girkasse

I hastemeldingen kommer det fram at det beordres inspeksjoner med bakgrunn i ulykkesgranskingen.

Det bes deretter om særskilt inspeksjon av:

  • festene til stag fra hovedgirkassen

– Vi ber om at alle helikoptre sjekkes før de eventuelt flyr igjen for hvor hardt de nevnte festene er strammet, og hvilken stand festene er i, går det også an å lese i meldingen fra helikopterprodusenten.

Siden meldingen helt konkret kobles til havarigranskingen kan dette si noe om hvilken retning jakten på årsak nå går.

Etter det NRK erfarer er disse stagene sentrale for festingen av komponenter knyttet til hovedrotoren, som på ulykkeshelikopteret løsnet, noe som bekreftes av Airbus.

– Vår melding er fokusert på disse stagene fordi de er deler som sikrer at hovedrotoren er koblet til helikopteret. Meldingen i går ble sendt ut som en respons på at havarikommisjonen bekreftet at hovedrotoren løsnet, sier kommunikasjonssjef Alvaro Beteta Meredith i Airbus Helicopters i Storbritannia til NRK.

Alt om: Helikopterstyrt ved Turøy

Hastemelding: Sjekk også for metallpartikler

Kort tid etter kom det et ganske likt, men også noe mer omfattende krav fra europeiske luftfartsmyndigheter.

I meldingen som kom fra EASA gjentas kravet om å sjekke stagene fra girkassen.

Deretter listes det opp noen ekstra krav:

  • Sjekk sensorer i hovedgirkassen for spor etter metallpartikler
  • Sjekk oljefilteret for hovedgirkassen for spor av metallpartikler
  • For helikoptre med et bestemt vibrasjonsovervåkingssystem (M'ARMS); last ned data og sjekk for unormalt høye verdier

– Hvorfor er meldingen fra EASA ikke lik meldingen fra Airbus?
– Dette henger sammen med at vi i Airbus i egne undersøkelser mener at det ikke var like problemer med akslingen i hovedgirboksen som i tidligere ulykker i 2012. Denne akslingen er én av to sentrale deler som kobler hovedrotoren til helikopteret. Derfor fokuserer vi på den andre delen som er disse stagene, sier kommunikasjonssjef Alvaro Beteta Meredith i Airbus og understreker at de likevel støtter meldingen fra EASA som uansett er gode råd for å øke sikkerheten.

Meldinger fra EASA gjelder også i Norge, og dermed for alle helikoptre av typen Airbus EC225 LP «Super Puma».

Vraket etter helikopterstyrten ble i formiddag hevet fra sjøen ved Turøy.

Luftfartstilsynet: Årsak fortsatt ukjent

NRK har vært i kontakt med Luftfartstilsynet som følger opp slike luftsikkerhetskrav i Norge, men de ønsker ikke å gi en kommentar eller stille til intervju. Tilsynet viser til ei pressemelding om saken.

I pressemeldingen kommer det fram at de opprettholder flygeforbudet for helikoptertypen i Norge. Både Norge og Storbritannia innførte et slikt forbud kort tid etter styrten.

Luftfartstilsynet går ikke i detalj på de pålagte inspeksjonene, men understreker derimot at årsaken ennå ikke er kjent.

– Årsaken til ulykken ved Turøy er fortsatt ukjent. Vårt fokus er derfor å bidra til at årsaksforholdet blir klarlagt og vi har tett dialog med Statens havarikommisjon, britiske luftfartsmyndigheter, EASA og andre sentrale aktører i dette arbeidet, skriver de i pressemeldingen.

AKTUELT NÅ