Ingen biler kjører så mye inne i storbyene som drosjene, men likevel er under en kvart prosent av alle drosjeløyvene i Norge gitt til elbiler.
Av over 8000 drosjeløyver i Norge er bare 20 elbiler, i Oslo er bare ti av 2000 løyver gitt til elbiler.
Mangler ladestasjoner
For å unngå forurensing – og særlig bedre miljøet i storbyene – burde nettopp drosjene kjøre mest mulig utslippsfritt, men næringen sier at det er så få ladestasjoner at det ikke er mulig.
– Vi er nesten 2000 biler og hvis man skal lade så mange biler hver dag, krever det over 650 ladestasjoner, dedikert til vår næring. Det finnes ikke i Oslo i dag, sier fylkesleder i Norges Taxiforbund, Glen Tuxen, til NRK.
Drosjene trenger ikke bare vanlige ladestasjoner, men spesielle stasjoner der man raskt kan lade bilene. Dersom bilene må lades åtte timer i døgnet på en vanlig ladestasjon, er det ikke mulig å bruke en bil i flere skift.
Måtte gi opp i Bergen
En av dem som har prøvd å satse på elbiler er Taxi 1 i Bergen. For fem år siden kjøpte de inn tre elbiler, men måtte gi opp satsingen.
– De kom ikke så langt på skiftene. Man fikk et par turer og så kanskje en langtur. Deretter måtte man finne et ladepunkt og det gjorde det vanskelig å drive lønnsomt, sier administrerende direktør i Taxi 1, Robert Aasmul, til NRK.
Han sier at selskapet gjerne vil satse på elbildrosjer på nytt, men da må det legges bedre til rette.
– Vi trenger flere ladepunkter, lokalisert der holdeplassene er slik at en sjåfør kan lade mens han venter på kunder, sier Aasmul.
Kommer nye ladestasjoner i år
Byrådet i Oslo ønsker at en større andel av drosjene skal bli elbiler, og planlegger å bygge ut 200 ladepunkter i Oslo i år.
Når det gjelder de viktige hurtigladepunktene blir det imidlertid bare bygget ut noen få.
– Denne uken åpnet vi fire semihurtige ladeplasser på bensinstasjon på Bryn. I tillegg kommer det ladestasjoner på Meierifabrikken og Munch-museet, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), til NRK.
Lasse Kristiansen er en av dem som kjører elbildrosje i hovedstaden. Han har et veldig klart råd til politikerne om hva som må til for å få flere til å gå over til elbil.
– Prat med dem som er ute i trafikken – de som kjører drosje – og finn ut hvor skoen trykker, sier Kristiansen til NRK.