Hopp til innhold

Elbiler kan miste flere fordeler

Elbiler kan få årsavgift fra 2018 og momsfritaket vurderes å byttes ut med en tilskuddsordning. De dyreste elbilene vil da bli enda dyrere.

Elbil på Mosseveien

MISTER FORDELER: Elbilene kan i fremtiden måtte betale blant annet årsavgift og bompenger

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Regjeringen og støttepartiene har kommet fram til en avtale for nye avgiftssystemer på biler. Som NRK skrev tidligere i kveld, vil det føre til flere endringer, også for elbilene.

– Det er en innretning som gjør at bilsektoren tar sin del for å redusere klimautslippene. Prinsippene ligger fast, men det gjenstår fortsatt noen detaljer, sier Venstres Terje Breivik, som har vært med å forhandle med de andre partiene.

For elbilene er dette noen av endringene som kan komme:

  • Det skal settes et skille mellom kjøp- og bruksfordeler med elbil
  • Avgiftsfordelene for nullutslippsbiler beholdes uendret ut 2017.
  • Nullutslippsbiler kan ilegges halv årsavgift fra 1. januar 2018 og full årsavgift fra 2020.
  • Det kan innføres moms på elbiler, men kun hvis det erstattes med en tilskuddsordning.
  • Lokale myndigheter kan bestemme over elbilens bruksfordeler.

Lokal bestemmelse

I avtalen mellom partiene står det at det skal startes på en prosess som gir lokale myndigheter frihet å fastsette enkelte fritak som elbilene har i dag. Det gjelder parkeringsavgift, gratis tilgang til lading og «innføring av begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet.» I Oslo har Ruter uttalt at den store mengden elbiler i kollektivfeltet hindrer bussene i å komme fram.

– Fylkeskommunene og kommunene er mye nærmere problemet og bør kunne ta de avgjørelsene, sier Breivik.

  • Avtalen mellom partiene kan du lese her.

Det betyr at det ikke lenger blir noe nasjonalt krav om at elbiler skal få kjøre i kollektivfeltet. Videre står det i avtalen at det kan innføres vanlig merverdiavgift på elbiler, så lenge det erstattes med en tilskuddsordning. Den ordningen kan få et tak for støtte per bil, som betyr at de dyreste elbilene vil bli enda dyrere.

Men endringene vil først settes i gang i neste stortingsperiode.

– Elbilregimet vil stå urørt denne perioden. Vi må gjøre endringene i bilavgiftene gradvis, for det er store verdier for bileierne og husholdningene, sier Breivik.

Hybridbiler

Engangsavgiften på bilkjøp skal også endres ved at både NOx-komponenten og Co2-komponenten økes, mens det planlegges en utfasing av effektkomponenten og reduksjon av vektkomponenten. Det vil gjøre at størrelse og hestekrefter får mindre å si for totalprisen. En reduksjon av vektkomponenten vil også komme positivt ut for hybridbilene.

– Vi har også gitt regjeringen en konkret bestilling på å fremme et forslag som gir ytterligere fordeler ved bruk av ladbare hybridbiler, hevder Breivik.

AKTUELT NÅ