Hopp til innhold

Advarte mot sveiseløsning på Super Puma-helikopter

For tre år siden advarte sjefingeniør Jan Erik Syljeset mot sveiseforbindelsen i Super Puma-helikopterene, som er av samme type som ulykkeshelikopteret utenfor Flesland.

Helikopteret

SVEISET: På EC225 Super Puma, en helikoptertype som var kjent som Eurocopter EC225 fram til i fjor, er tannhjulet og propellen sveiset sammen.

Foto: Kristoffer Rivedal

Det er Teknisk Ukeblad som skriver om den erfarne turbindesigneren som reagerer på hvordan drivakselen i helikoptertypen EC225 Super Puma er laget av to deler.

Tannhjulet og propellen på modellen er sveiset sammen, noe som gir en sveiseforbindelse som er under sterk påkjenning.

– Å sveise der er uheldig. Det gir mer utmatting enn om det var en hel, smidd del, sier Syljeset til NRK.

– Har skjedd noe i girkassa

Modellen ble utbedret i 2012, men ifølge Syljeset var utbredringene minimale.

– Fremdeles er sveisen det svake punkt. Når man sveiser to ting sammen, så blir det en varmepåvirket sone som skaper kornvekst, noe som fører til en dårligere struktur.

Syljeset understreker at det er for tidlig å si om Turøy-ulykka skyldes denne svakheten i drivakselen.

– Men at det har skjedd noe i girkassa er temmelig sikkert, sier han.

Havarert hovedgirkasse årsak til tidligere ulykker

Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i flere ulykker i Storbritannia tidligere.

Den alvorligste var i 2009. 16 personer omkom da en tidligere versjon av helikopteret styrtet utenfor Peterhead i Skottland. Ulykka den gang skyldes materialtretthet i hovedgirkassa.

Den nyeste Super Puma-versjonen, EC225, havarerte to ganger i løpet av fem måneder i 2012. 10. mai 2012 nødlandet et EC225 øst for Aberdeen. 22. oktober samme år nødlandet et helikopter sør for Shetland.

Begge helikopterene hadde havarert hovedgirboks (MGB) med sprekk på samme sted på akslingen.

– Sikker på at de finner årsaken

– Hvis det er girkassa som har vært utsatt for massiv teknisk svikt, er det så dramatisk at hele helikopteret må redesignes. Det spørs om ikke denne helikoptertypen er på vei ut, sier Per Gram.

Han har tidligere vært talsmann i Norsk Flygerforbund og leder i helikopterutvalget i Oljearbeidernes Fellessammenslutning (OFS). Han er sjokkert over at rotoren regelrett løsnet fra helikopteret lenge før det traff bakken.

Per Gram

– Hva som er årsaken kan man alltid spekulere i, men nå har man bitene som trengs for å pusle dette sammen. Jeg er helt sikker på at de vil finne årsaken, sier tidligere helikopterpilot Per Gram.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

– Det tok ti sekunder fra helikopteret befant seg i klarert høyde til det traff bakken. Det er fritt fall det, konstaterer Gram.

Ettersom flightdatarecorderen, hovedrotoren og selve vraket er funnet, tror Gram det er svært gode muligheter for å finne årsaken til havariet.

Ferdskriveren registrerer data om bevegelser, blant annet høyde, kurs og fart. Taleregistratoren registrerer talen i cockpit

– Hva som er årsaken kan man alltid spekulere i, men nå har man bitene som trengs for å pusle dette sammen. Jeg er helt sikker på at de vil finne årsaken, sier Gram.

– Ønsker ikke bidra til spekulasjoner

Selskapet CHC Helikopter Service mistet to av sine piloter i helikopterstyrten ved Turøy fredag. Pressetalsmann Claus Sonberg sier at de ikke ønsker å bidra til spekulasjoner om årsaker til gårsdagens ulykke.

– Det er for tidlig. Statens Havarikommisjon er i gang med å gjennomføre sine undersøkelser, og vil granske alle potensielle direkte og medvirkende årsaker til ulykken. Vi har sendt teknikere og operative ressurser til åstedet for å bistå Havarikommisjonen, og vi må avvente resultatene fra det arbeidet, skriver Sonberg i en epost til NRK.

– Vi vet at det har vært flere problemer med at olje har strømmet ut av Eurocopter 225, på grunn av at nødsmøresystemet har blitt aktivitert under bakketest. Kan dette ha hatt noe å si for ulykken?

– Det pågår en granskning. I respekt for den, og for de pårørende i denne tragiske ulykken vil vi ikke bidra til å spekulere om årsaker nå, sier han.

Tror ikke oljelekkasje er årsaken

Minst fire ganger det siste året har det vært episoder av at helikoptere av samme type som ulykkeshelikopteret har opplevd at olje strømmet ut av girkassen ved hovedrotoren.

Luftfartstilsynet bekrefter at helikoptertypen har hatt problemer med at olje har strømmet ut under bakketest.

– Årsaken til dette er undersøkt av operatør og produsent og korrigerende tiltak er iverksatt av operatør, sier Tor Iversen i Luftfartstilsynet.

I juni forsikret produsenten av helikopteret, Airbus, at oljelekkasjen ikke utgjorde en sikkerhetsrisiko.

Ifølge Airbus kan oljelekkasjen kun skje mens helikopteret står på bakken.

Per Gram tror ikke at problemene med at olje rant ut av girkassa har noe med ulykken å gjøre.

– Det som har skjedd nå er at hovedrotoren har løsnet. Å koble dette sammen med nødsmøresystemet kan være vanskelig, men det er naturligvis Havarikommisjonen som vurderer dette. De vil naturligvis se på muligheten til å koble dette her.

– Ikke fått varsler i forkant

Helikopteret som styrtet ved Turøy fikk ny girboks 17. januar 2016 og nytt rotorhode 27. mars i år, opplyser Luftfartstilsynet.

Under normale omstendigheter ville pilotene blitt varslet om at noe var galt. Da ville de også kunne ha varslet om en nødsituasjon og eventuelt foretatt en landing i sjøen.

– Ettersom dette ser ut til å ha skjedd veldig fort, har de antageligvis ikke fått noen varsler i forkant. Når hovedrotoren forsvinner er det rett og slett ikke noe mer å gjøre, sier den pensjonerte helikopterpiloten.

Vraket etter helikopterstyrten i Turøy

Det er foreløpig ikke kjent hva som skyldtes at et helikopter styrtet på Turøy. Her heves vraket som skal undersøkes av Havarikommisjonen.

Foto: Ole Andre Rekkedal / NRK

AKTUELT NÅ