Hopp til innhold

Advarer mot salgstriks: Slik kan nettpåsken gå i vasken

Har du planer om å se filmer på Netflix i påskefjellet via mobilnettet? Da får du kanskje ikke den hastigheten du tror du har betalt for, advarer Forbrukerombudet.

Mobil og ski i fjellet

Mobiler og nettbrett brukes flittig i påskeferien. Men hastigheten varierer.

Foto: Illustrasjonsbilde Colourbox.com

«Du har sikkert sett påstandar om «lynrask 4G» og «superfart» i reklamane for mobilabonnement. Men er det realistisk at du får den hastigheita operatørane freistar med, når du nyttar mobilt breiband på påskefjellet?»

Dette spørsmålet stiller Forbrukerombudet i en pressemelding.

De er kritiske til mobilbransjens salgstriks, og varsler at du ikke nødvendigvis vil kunne surfe og streame film like lett som reklamene skulle tilsi.

– Forbrukerne har krav på å vite

Hastigheten påvirkes nemlig av en rekke faktorer, som dekning og antall andre brukere i området, skriver ombudet. Er du på påskefjellet med en flere hytter rundt deg, kan hastigheten bli vesentlig dårligere.

Forbrukerombudet krever derfor at mobilbransje opplyser om dette når de markedsfører sine produkter.

Gry Nergård

Gry Nergård, forbrukerombud.

Foto: CF-WESENBERG

– Forbrukerne har krav på å vite hva de faktisk får når de bestiller mobilabonnement med lovnader om høy hastighet. En reklame som bare lokker med superfart, uten å si noe om hva slags fartsdempere man kan komme til å støte på, kan villede forbrukeren, sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Utspillet på sin plass

Øistein Eriksen, direktør i One Call, forteller at de allerede har begynt å informere kundene sine om dette.

– Vi har med en «disclaimer» hvor det står at hastighet vil variere med dekning og andre forhold. Vi har gjort det en stund og synes det er helt riktig. Ingen kan garantere hastigheten, sier Eriksen til NRK.

Han setter pris på Forbrukerombudets utspill.

– Jeg synes utspillet er helt på sin plass, og jeg ikke er overrasket over at det kommer, sier han.

Føler seg ikke truffet

Heller ikke Telenor føler seg truffet av kritikken.

– Telenor har siden vi lanserte 3G, vært opptatt av å kommunisere opplevde hastigheter og ikke høye teoretiske makshastigheter. Og det fremgår tydelig hvilken makshastighet som gjelder for abonnementene, skriver informasjonssjef Anders Krokan i Telenor i en e-post til NRK.

– Får Telenors kunder den hastigheten de betaler for i påskefjellet?

– Farten vil variere, men i år vil nok mange overraskes av at de vil få høyere hastighet enn forventet fordi Telenor har siden påsken i fjor har bygget 4G i mange kommuner og vintersportssteder, skriver Krokan.

LES OGSÅ:

AKTUELT NÅ