– Jeg har verdens flotteste jobb. Det kan ikke bli bedre. Jeg synes nesten det er morsommere og morsommere jo eldre jeg blir.
Berit Berge på Høvik Verk skole i Bærum er en av regjeringens drømmelærere. For å beholde henne og lignende lærere i klasserommet, får de nå nesten 48.000 kroner ekstra i året.
– Det viktige for regjeringen er å lage karriereveier som holder flinke lærere i klasserommet, forteller kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Vil heve yrkets status
Et toårig prøveprosjekt som regjeringen håper skal bidra til faglig styrking av skolen, gjør at 200 slike "lærerspesialister" i høst skal stå klare til å ta imot elever over hele landet ved skolestart.
121 av de 200 stillingen er per nå besatt. Lærere med minst fem års erfaring og 60 studiepoeng i realfag eller norsk, konkurrerer om de siste plassene i prøveordningen, som skal gi ekstra ansvar i faget ovenfor kolleger og rektor.
Lærerspesialistene skal dele sin kunnskap og læring med sine kolleger – blant annet gjennom veiledning, kompetanseheving og faglige prosjekter ved behov. Målet er at man dermed bidrar til den faglige utviklingen for hele skolen. Regjeringen mener det også vil bidra til å heve læreryrkets status og rekruttere gode lærere.
– Dette er viktig, fordi de mest engasjerte lærerne som liker å stå i klasserommet, ikke skal oppleve at valget de gjør med å stå blant elevene og undervise er mindreverdig å bli rektor, eller havne på skolekontoret i kommunen, sier statsminister Erna Solberg til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Trenger løft for hele lærerstanden
SV mener det er uklart hva funksjonen til de nye superlærerne egentlig blir.
– Vi er redd for at lærerne ikke får rom til å være spesialistlærer med dette systemet. Det er uklart formulert hvordan man skal bli spesialistlærer og hvordan man skal fungere som det, sier stortingspolitiker Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til NRK.
Også nestleder i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er skeptisk til om ordningen vil ha så mye å si for kompetansehevingen blant norske lærere. Han påpeker at det allerede i dag er stillinger i skolene der lærere som tar på seg ekstra ansvar får mer lønn for det.
– Nå får vi 200 flere og det er bra, men det som trengs er et løft for hele lærerstanden. Bedre arbeidsforhold, bedre lønnsforhold og ikke minst en kommuneøkonomi som gjør lærerne i stand til å gjøre jobben sin fullt ut. Det er det som avgjør rekrutteringen til læreryrket, sier han til NRK.