Hopp til innhold

– TV-salget opp 40 prosent

– Det har vært en formidabel stigning i salget før og under VM, sier administrerende direktør i Elektronikk- bransjen, Synnøve Bjørke. Hos Elkjøp er det kjøpt 40 prosent flere TV-er i juni i år enn i fjor.

Iniesta skyter forbi Nederlands Rafael van der Vaart

Iniesta skyter forbi Nederlands Rafael van der Vaart under finalekampen i fotball-VM.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

– Det er helt typisk at salget øker. De som ikke har fått handlet seg noen ny TV før det braker løs tar seg sammen. Nordmenn ønsker å se sport på en flott, stor skjerm, sier Bjørke.

Nordmenn skiller seg dermed ikke nevneverdig fra sportsinteresserte i andre land.

I Storbritannia registrerte Den britiske handelsforeningen den sterkeste kjøpsveksten siden mars nå i juni. Britene handlet mer festmat og flatskjermer.

TV-salget ebbet imidlertid ut etter at Storbritannia ble slått ut av VM i kampen mot Tyskland 27. juni.

Les også: VM i fotball bremser finanskrisen

Fernando Torres med pokalen etter VM-finalen

Spanias Fernando Torres holder VM-pokalen høyt etter seieren mot Nederland.

Foto: GABRIEL BOUYS / Afp

– Økning i mai og juni

– Det er helt tydelig at folk har lyst på den gode TV-opplevelsen, sier assisterende salgssjef i elektronikk-kjeden Elkjøp, Espen Bakken.

Han forteller at TV-salget i butikkene har gått opp 40 prosent sammenlignet med juni i fjor.

– Det var en lignende økning i slutten av mai, sier Bakken.

– Vil ha bedre kvalitet

Informasjonsdirektør i Get, Øyvind Husby, har også merket en større interesse for bedre TV foran fotball-VM.

– Etter lanseringen av TV2 HD ble det mange interessenter. Vi merket spesielt en økning foran VM. Nå følger en periode med Tour de France, så etterspørselen etter HD-dekodere kommer til å fortsette, tror Husby.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger