– Det er helt typisk at salget øker. De som ikke har fått handlet seg noen ny TV før det braker løs tar seg sammen. Nordmenn ønsker å se sport på en flott, stor skjerm, sier Bjørke.
Nordmenn skiller seg dermed ikke nevneverdig fra sportsinteresserte i andre land.
I Storbritannia registrerte Den britiske handelsforeningen den sterkeste kjøpsveksten siden mars nå i juni. Britene handlet mer festmat og flatskjermer.
TV-salget ebbet imidlertid ut etter at Storbritannia ble slått ut av VM i kampen mot Tyskland 27. juni.
Les også:
– Økning i mai og juni
– Det er helt tydelig at folk har lyst på den gode TV-opplevelsen, sier assisterende salgssjef i elektronikk-kjeden Elkjøp, Espen Bakken.
Han forteller at TV-salget i butikkene har gått opp 40 prosent sammenlignet med juni i fjor.
– Det var en lignende økning i slutten av mai, sier Bakken.
– Vil ha bedre kvalitet
Informasjonsdirektør i Get, Øyvind Husby, har også merket en større interesse for bedre TV foran fotball-VM.
– Etter lanseringen av TV2 HD ble det mange interessenter. Vi merket spesielt en økning foran VM. Nå følger en periode med Tour de France, så etterspørselen etter HD-dekodere kommer til å fortsette, tror Husby.