Hopp til innhold

– Snakk med barna om terrorrettssaken

Foreldre har et ansvar for å snakke med barna sine om terrorrettssaken, mener spesialpedagog. Han mener at man bør forklare ugjerningene med at Breivik har «tankesykdommer».

breivikretten

Foreldre må snakke med barna sine om Anders Behring Breiviks ugjerninger før rettssaken starter, mener traumeforsker.

Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

Medieoppmerksomheten rundt fengslingsmøtene av Anders Behring Brevik har vært voldsom – men var likevel bare en forsmak på det som kommer.

Så langt har terrorsaken fått 200.293 oppslag i norske medier i følge analysebyrået Retriever. Nå forbereder de store redaksjonene sin massive dekning av rettssaken – i tillegg til at 430 pressefolk fra utlandet kommer til Oslo.

Les også: Breivik-rettssaken: – Kan fort se ut som en ulveflokk uten oppførsel

– Bjørnetjeneste

Spesialpedagog Jon-Håkon Schultz

Spesialpedagog Jon-Håkon Schultz

Foto: NRK

Det vil bli nærmest bli umulig å unngå saken også for små barn når rettssaken starter mandag 16. april.

– Foreldre gjør barna en bjørnetjeneste hvis de ikke snakker med barna sine om Anders Behring Breiviks handlinger og den kommende rettssaken. Det blir massivt gjennom ti uker, og nå er det de voksnes plikt å hjelpe barna til å forstå, mener Jon-Håkon Schultz, som er forsker ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Schultz har sammen med barnepsykolog Magne Raundalen og spesialpedagog og forsker Åse Langballe laget innspill til lærere og foreldre om hvordan man snakker med barn om terror og massedrap.

Les dokumentet her: Veiledning av barn under rettssaken

– Barn skal føle de voksnes trygghet

Traumeforsker Schultz sier at barn helt ned i barnehagealder får med seg bruddstykker fra media, men ofte uten å forstå sammenhengen. Da dikter og fantaserer de opp sammenhengen selv, noe som kan være mer skremmende for de. Derfor må voksne tilby denne sammenhengen.

Spesialpedagogen, som forsker på traumer hos barn, og han har en klar beskjed til foreldre:

– Det er viktig at foreldre aktivt sjekker ut hva barna har fått med seg, slik at de kan rydde, korrigere og moderere for å skape trygghet. Poenget er at barna skal få ta del i de voksnes trygghet. For å klare det, må vi snakke med dem og forklare hva som skjer. Men vi skal også begrense de massive inntrykkene, sier Schultz.

«Tankesykdommer»

Barn oppfatter bruddstykker i media, men uten voksenhjelp dikter og fantaserer de ofte opp sine egne sammenhenger, noe som kan være mer skremmende enn virkeligheten. De vanligste spørsmålene er ”er vi trygge nå?”, ”hvordan går det med de overlevende?”, og ”hvorfor gjorde han det?”.

– Når barn spør hvorfor han gjorde det, hva skal vi voksne svare når vi ikke kan fatte det selv?

– Da ville jeg tatt utgangspunkt i ”tankesykdommer” og ”tankefeil”. Jeg ville snakket om en gradvis feilutvikling hos gjerningsmannen som har gått over tid og forsterket seg.

Han mener også at samspillet mellom foreldre og skole er avgjørende, og derfor bør alle lærere sette av tid til å snakke om terrorsaken.

NRK Supernytt lager nyhetssaker for barn fra 8–12 år, og har laget en lang rekke innslag om terrorhandlingene 22. juli.

De har laget en egen temaside om rettssaken her.

Se redaksjonens ekstra nyhetssending fra 23. juli her, hvor Jon-Håkon Schultz er intervjuet.

NRK Supernytt har også laget en egen temasending om 22. juli

Se også deres intervju med Jens Stoltenberg, som ble sendt tre uker etter terrorangrepene.

AKTUELT NÅ