Roban Malik har akkurat betalt for en brus på en automat på Nationaltheatret. Men det høres ingen klirring fra mynter som faller ned i automaten. Bare en skingrende sms-ringetone, idet Maliks telefon opplyser at mobilabonnementet har blitt belastet, og at kioskautomaten Nina har blitt betalt.
Så enkelt kan mobilen erstatte lommeboka. Stadig flere brus- og kioskautomater kan betales med sms, og tirsdag denne uken ble det mulig å betale bussbillett med mobiltelefon i Trondheim. Mange parkeringsplasser tilbyr også at man betaler for en digital parkeringsbillett med mobilen.
- Les også:
Artikkelen fortsetter under bildet.
Forbrukeren har selv ansvaret
Men nå roper Forbrukerombudet varsku. De mener at det mangler et sikkerhetsnett rundt forbrukere som betaler produkter og tjenester med mobilen.
– Når man betaler med kort har man beløpsgrense og ansvarsregler for misbruk. De reglene har man ikke når man betaler med mobiltelefon. Vilkårene mobiloperatørene bruker i dag er utdatert i forhold til det vi forbrukere bruker mobilen til, som å betale for ting, sier forbrukerombud Gry Nergård.
I dag sitter du som forbruker igjen med alt ansvar dersom du blir feilbelastet. Nergård har mottatt mange klager fra forbrukere, og kaller ordningen urimelig.
– Vi mener at forbrukerne er dårlig sikret. Dette krever vi at mobiloperatørene ordner opp i, sier hun.
- Les også:
– Skeptisk til teknologien
Roban Malik er ikke bekymret for mobilbetalingen.
– Jeg kjøper brus på automat ganske ofte. Da betaler jeg som oftest med mobilen. Det er veldig enkelt, og koster bare tre kroner ekstra. Jeg har aldri bekymret meg noe for at jeg kan bli overbelastet, sier Malik.
Men i et parkeringshus på Bislett står Jens Strassegger og studerer en parkeringsautomat. Han er hakket mer skeptisk til teknologien.
– Jeg stoler ikke helt på systemet. Det er ikke bra at vi blir så avhengig av teknologi. Det er en grei løsning dersom man ikke har kontanter, men det har jeg stort sett. Jeg synes kontanter er det greieste, sier han.
Forbrukerombudet har sendt et brev til de største mobiloperatørene hvor de krever at det må bli like sikkert å betale med mobil som med bankkort. Selskapene har frist til 1. desember til å svare forbrukerombudet, og ønsker ikke å kommentere saken til NRK på det nåværende tidspunkt.
- Les også:
– Må ikke overbeskytte
Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i IKT Norge, og han mener at stadig flere vil få øynene opp for denne type betaling.
– Du slipper å gå rundt med kontanter og du slipper å dra opp et bakkort. Det er denne veien utviklingen vil gå. Vi vil ha mobilen med oss og bruke den til flere ting, deriblant en rekke betalingsløsninger.
Waterhouse mener man skal være forsiktig med å gjøre regelverket for rigid slik at forbrukeren blir overbeskyttet.
– Hvis jeg mister kontanter fra lomma er det ingen som kommer og gir dem tilbake til meg fordi jeg har rettighet til det. Så her må man holde tunga rett i munnen og sørge for at man ikke byråkratiserer i stykker effektive, gode og geniale betalingsløsninger, sier han.
- Les også:
- Les også: