Mens den norske regjeringen vil slippe flere togselskap til på den norske jernbanen, kommer det advarsler fra Sverige.
– Avregulering og konkurranse har ikke løst problemene i togtrafikken. Det har snarere ført til kaos, sier Örjan Brinkman, leder i det svenske forbrukerrådet.
På sentralstasjonen i Stockholm var det som vanlig tett trafikk i går ettermiddag. Sverige har kanskje Europas mest avregulerte togtrafikk og mange ulike selskap som konkurrerer om kundene.
Men Sara Hijazi sier hun ikke tør stole på at toget kommer.
– Spesielt når man skal rekke skolen eller jobben, da må man tenke igjennom om toget er rett alternativ, sier hun.
Slik er det også for Pernilla Andersson.
– Det er vel et tegn på at det kanskje ikke fungerer som det skal, at jeg alltid sjekker på forhånd om toget går før jeg drar i vei, sier hun.
– Holder ikke med økt tilbud
Hos Sveriges konsumenter, som tilsvarer forbrukerrådet, sier Örjan Brinkman at politikere har hatt en overdreven tro på avregulering og konkurranse i togtrafikken.
– Man har hatt en overdrevet tro på at avregulering skulle løse problemer. Tanken var jo at det skulle bli bedre. Da er spørsmålet; er det noe som er blitt bedre for de reisende? Ja, kanskje et økt tilbud. Men det holder jo ikke med et økt tilbud, toget må jo faktisk gå, sier Örjan Brinkman.
Statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet sier heller ikke han tror konkurranseutsetting er svaret på alle spørsmål.
Overbelastet
Mens svensker flest erkjenner at togtilbudet ikke fungerer helt som det skal, så er de langt fra enige om HVA problemene skyldes.
Sven Malmberg er jernbanekonsulent med lang ledererfaring både fra store og små togselskap. Han er ikke i tvil om at avregulering og anbud i trafikken har ført mye bra med seg.
– Flere mennesker enn noen gang reiser med tog, og det går mer gods med jernbane enn noensinne. På den måten har avreguleringen vært vellykket.
Men flere sier det er kaos i togtrafikken?
– Ja, det er kaos. Men det skyldes at jernbanen er for det første overbelastet fordi det går flere tog enn noensinne, og for det andre så er banen nedslitt. Man er nå i en situasjon der det er mest reparasjoner og ikke forebyggende vedlikehold. Det skaper jo kaos ettersom stoppene kommer uplanlagt, sier Malmberg.
Men på stasjonen er Johan Almström en av dem som ofte må betale prisen.
– Man kommer kanskje ikke hjem når man tror, det tar ofte en halvtime mer, sier Johan Almström.
– Ikke relevant sammenlikning
Selv om lederen i det svenske forbrukerrådet advarer mot konkurranseutsetting av jernbanen, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det ikke er noen grunn til bekymring.
– Vi har ikke foreslått kopi av den svenske modellen, så advarslene er viktige, men ikke særlig relevante for vår reform.
Han påpeker at staten fortsatt skal eie infrastrukturen, og mener de borgerliges jernbanestrategi minner mer om den sveitsiske jernbanemodellen enn den svenske.
– Men i Sveits har man rundt 70 ulike aktører på jernbanen. Det blir litt som om man i Norge skulle la hvert fylke få eie og drifte sin lokale jernbanestrekning. Det er ikke hensiktsmessig synes vi.