Hopp til innhold

– Gripende minnestund på Gullfaks B i dag

Ansatt på Gullfaks B forteller om en tøff helg på plattformen etter at «viktig melding»-signalet gikk over høyttaleren fredag.

Gullfaks B ved produksjonsstrat i 1988

FØLER SEG GODT IVARETATT: Søndag ble det holdt minnestund på Gullfaks B. En ansatt skryter av ledelsen og hvordan de har håndtert reaksjoner etter ulykken som tok 13 liv.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Det har gått to dager siden helikopterstyrten ved Turøy, der 13 personer omkom.

Søndag ble det holdt minnestund på plattformen for de omkomne fra Gullfaks B.

– Det ble tent lys og holdt en gripende og flott tale av plattformsjef og prest, sier en ansatt på Gullfaks B, som ønsker å være anonym.

– Tøff helg

Han forteller at det har vært en tøff helg ute på Gullfaks B, men at de ansatte er blitt godt tatt vare på.

– Plattformsjefen skal ha skryt for det. Vi har hatt debriefinger og samtaler med prest og sykepleier i grupper. De som ønsket det har også fått tilbud om samtaler på egen hånd, med prest, psykolog eller sykepleier.

– Behov for å komme sammen

Morten Eek

MINNESTUND: Pressetalsmann for Norsk Sokkel i Statoil, Morten Eek, bekrefter at det har vært en minnestund på Gullfaks B i dag.

Foto: Øyvind Hagen / Statoil

Morten Eek, som er pressetalsmann for Norsk sokkel i Statoil, bekrefter at det har vært en markering på Gullfaks B i dag.

– De ansatte har, helt siden ulykken, hatt behov for å komme sammen for å ivareta hverandre. Man skal ha mulighet til å trøste kolleger, få trøst og dessuten ringe sine nærmeste om det er behov for det, sier han og forteller at Statoils fokus nå er at alle behov familiene og de pårørende har skal etterkommes og ivaretas.

– Det blir en vond tid fremover. Da må vi gjøre alt vi kan for å støtte hverandre, sier Eek.

Informert over høyttaleranlegget

Dan ansatte på Gullfaks B forteller at da ulykken skjedde ble de ansatte informert gjennom et «viktig melding-signal», som går ut over høyttaleranlegget på hele plattformen.

– Vi ble da informert om at et helikopter fra Gullfaks B hadde krasjet og at vi måtte ta kontakt med våre nærmeste og fortelle at vi var i god behold. Min første tanke var å ringe hjem og gi beskjed om at alt var bra med meg. Så var det å sjekke om det var noen nære kolleger som var om bord på helikopteret.

Stille på plattformen

Han forteller at det hersker en stille og spesiell stemning blant de 150 som jobber på plattformen nå. Både fordi produksjonen er stanset, og på grunn av at folk er triste og tankefulle etter ulykken.

– En del av oss har lyst til å komme i gang med jobben igjen og få litt andre ting å tenke på. Men noen av firmaene er hardt rammet og de må få tid til å få tankene på plass før alle begynner. Det er utrolig viktig at vi alle har fokus på jobben når vi starter slik at sikkerheten blir ivaretatt, sier han.

– Hjertet vil banke litt ekstra på hjemturen

Praten mellom de ansatte på plattformen går nå i hvor tilfeldig ulykken rammet.

– Vi snakker mye om hvor tilfeldig det var og at dette kunne skjedd oss alle. Vi snakker også om at rotoren kunne falt av her ut og at helikopteret kunne ha krasjet i plattformen. Da kunne utfallet blitt enda mer katastrofalt.

– Har du vært redd i et slikt helikopter?

– Man er alltid litt ekstra skjerpet når en flyr helikopter. Denne typen er litt trangerer og mer ukomfortabel en s92, men jeg har egentlig alltid følt meg trygg. Det er tross alt et helikopter som blir brukt som SAR-helikopter og det er piloter som flyr disse i tusenvis av timer.

– Hvordan blir det å fly hjem nå?

– Hjertet vil nok banke litt ekstra når jeg skal hjem i helikopter neste gang, ja.

AKTUELT NÅ