Hopp til innhold

– Godt håp om å finne årsaken til ulykken

Havarikommisjonen sier det vil kunne ta måneder før de finner årsaken til helikopterulykken som kostet 13 mennesker livet.

Havarikommisjonenes prøver å finner årsaken til helikopterulykken ved Bergen

– Jeg har et godt håp om at vi kan finne årsaken til ulykken, men det spørs hvor detaljert og presist. Det er veldig vanskelig å vite hva som var den helt utløsende årsak, men jeg ser at mulighetene er store for at vi kommer til en bra konklusjon, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

– Hvor lang tid vil arbeidet ta?

– Det kan ta måneder, vi vet ikke. Det kan komme noen konklusjoner tidligere, men det vil ta lang tid før rapporten fra Havarikommisjonen er ferdig. Vi vil komme med relevant informasjon når vi har noe vi er helt sikre på, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Rotorbladet

ROTOREN LØSNET: Hovedrotoren på Super Puma-helikopteret løsnet før helikopteret styrtet.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

– Boksen gir på en måte en fasit

Havarikommisjonen er ferdig med å hente ut data fra ulykkeshelikopterets svarte boks. Informasjonen er av god kvalitet.

Tor Nørstegård, havariinspektør

Havariinspektør Tor Nørstegård

Foto: Arild Moe / NRK

– De svarte boksene er viktige fordi de gir på en måte en fasit på hva som skjedde på en del områder. De inneholder en del tekniske parametere, og litt om hva som ble sagt i cockpit forut for ulykken. Det er en god referanse som kan utelukke en hel del, og være med å hjelpe oss på sporet, forklarer Nørstegård.

Jeg har godt håp om at vi kan finne årsaken til ulykken, men det spørs hvor detaljert og presist

Havariinspektør Tor Nørstegård

Vil undersøke vedlikeholdet

– Hva kan selve helikoptervraket fortelle dere?

– Det kan jo fortelle mye, men det er en kombinasjon av vraket, av ferdskriveren eller datarecorderen, taleregistrator pluss øyenvitner. Det kan jo komme helt ned på metallurgiske undersøkelser, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

I tillegg begynner vi å se på vedlikehold og hvordan tekniske historikken og dokumentasjonen på helikopteret har vært,

EC225 SuperPuma helikopter

SVART BOKS: Helikopterets svarte boks er sendt til England for undersøkelser.

Foto: KRISTOFFER RIVEDAL / STYRTET: Dette skal være dette helikopteret som har styrtet ved Turøy.

Samarbeider med produsenten

Helikoptervraket skal først gjennom en overfladisk undersøkelse. Så vil vraket bli flyttet til Havarikommisjonens hangar på Lillestrøm. Her vil det bli foretatt en detaljert teknisk gjennomgang.

Undersøkelsene pågår fortsatt, og det er fortsatt søk på ulykkesstedet. Mye av vraket er bragt til Haakonsvern i Bergen for videre undersøkelser, sier direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon for transport.

Havarikommisjonen samarbeider med produsenten av helikopteret, operatøren og andre som sitter på relevant informasjon.

Etter hvert som vi jobber oss ned i undersøkelsene kan vi utelukke flere og flere ting

Havariinspektør Tor Nørstegård

– Kan utelukke flere og flere ting

– Etter hvert som vi jobber oss ned i undersøkelsene kan vi utelukke flere og flere ting. Til slutt står vi igjen med en forklaring på hva som har skjedd. Det er en lang prosess å komme dit, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Tidligere helikopterpilot Per Gram har flydd tusenvis av timer på norsk sokkel.

– Hva som er årsaken kan man alltid spekulere i, men nå har man bitene som trengs for å pusle dette sammen. Jeg er helt sikker på at de vil finne årsaken, sier Gram.

turøy

LETER ETTER ÅRSAKEN: – Det er veldig vanskelig å vite hva som var den helt utløsende årsak, men mulighetene er store for at vi kommer til en bra konklusjon, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Foto: Kyrre Styve / NTB scanpix

AKTUELT NÅ