– Jeg har et godt håp om at vi kan finne årsaken til ulykken, men det spørs hvor detaljert og presist. Det er veldig vanskelig å vite hva som var den helt utløsende årsak, men jeg ser at mulighetene er store for at vi kommer til en bra konklusjon, sier havariinspektør Tor Nørstegård.
– Hvor lang tid vil arbeidet ta?
– Det kan ta måneder, vi vet ikke. Det kan komme noen konklusjoner tidligere, men det vil ta lang tid før rapporten fra Havarikommisjonen er ferdig. Vi vil komme med relevant informasjon når vi har noe vi er helt sikre på, sier havariinspektør Tor Nørstegård.
- Les også:
– Boksen gir på en måte en fasit
Havarikommisjonen er ferdig med å hente ut data fra ulykkeshelikopterets svarte boks. Informasjonen er av god kvalitet.
– De svarte boksene er viktige fordi de gir på en måte en fasit på hva som skjedde på en del områder. De inneholder en del tekniske parametere, og litt om hva som ble sagt i cockpit forut for ulykken. Det er en god referanse som kan utelukke en hel del, og være med å hjelpe oss på sporet, forklarer Nørstegård.
Vil undersøke vedlikeholdet
– Hva kan selve helikoptervraket fortelle dere?
– Det kan jo fortelle mye, men det er en kombinasjon av vraket, av ferdskriveren eller datarecorderen, taleregistrator pluss øyenvitner. Det kan jo komme helt ned på metallurgiske undersøkelser, sier havariinspektør Tor Nørstegård.
I tillegg begynner vi å se på vedlikehold og hvordan tekniske historikken og dokumentasjonen på helikopteret har vært,
- Les også:
Samarbeider med produsenten
Helikoptervraket skal først gjennom en overfladisk undersøkelse. Så vil vraket bli flyttet til Havarikommisjonens hangar på Lillestrøm. Her vil det bli foretatt en detaljert teknisk gjennomgang.
– Undersøkelsene pågår fortsatt, og det er fortsatt søk på ulykkesstedet. Mye av vraket er bragt til Haakonsvern i Bergen for videre undersøkelser, sier direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon for transport.
Havarikommisjonen samarbeider med produsenten av helikopteret, operatøren og andre som sitter på relevant informasjon.
- Les også:
– Kan utelukke flere og flere ting
– Etter hvert som vi jobber oss ned i undersøkelsene kan vi utelukke flere og flere ting. Til slutt står vi igjen med en forklaring på hva som har skjedd. Det er en lang prosess å komme dit, sier havariinspektør Tor Nørstegård.
Tidligere helikopterpilot Per Gram har flydd tusenvis av timer på norsk sokkel.
– Hva som er årsaken kan man alltid spekulere i, men nå har man bitene som trengs for å pusle dette sammen. Jeg er helt sikker på at de vil finne årsaken, sier Gram.
- Les også: