– Vi er i utgangspunktet naturligvis for prinsippet om alkolås i alle kjøretøy som skal drive person- og godsbefordring, sier NTFs forbundssekretær Jan Sivertsen til NRK og legger til:
– Men vi har hele tiden vært klar på at rettssikkerheten til sjåførene må ivaretas og man må ha et regelverk på plass som sikrer dette.
Tirsdag ble det klart at et flertall i transportkomiteen er for å stemme frem KrF-forslaget om alkolås i buss og taxi på Stortinget til høsten. Dermed kan et påbud være på plass allerede neste år.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Feilmargin
NTF mener at vegtrafikkloven per nå ikke er tilpasset bruk av alkolås, og frykter at dette kan skape uheldige situasjoner.
Sivertsen sier at det i dag er feilmargin forbundet med alkolåser. Han spør retorisk hva en sjåfør som får utslag på alkolåsen, men vet at han eller hun ikke har drukket en dråpe, skal gjøre.
– Man har dessverre saker der sjåfører har blåst i alkolås og fått rødt, så har de blåst i politiets alkometer like etterpå, og den har vist null prosent, sier Sivertsen.
Han mener derfor at de lovmessige sidene av et påbud om alkolås må bli avklart før man eventuelt innfører dette.
– Vi er derfor skeptisk til at dette nå går litt for fort frem, uten å ha et regelverk på plass som sier hvordan sjåførene skal ivaretas og hva som skal skje hvis man blåser rødt, sier Sivertsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Må være idiotsikkert
Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund sier at de ikke synes alkolås i taxiene er det verste som kan skje, og ønsker det velkommen.
– Jeg skulle ønske vi kunne få et system som også kunne teste sjåføren for andre ulovlige stoffer også i tilfelle dette innføres, sier han.
Også Thomassen er skeptisk til de lovmessige sidene ved et slikt påbud, men sier at han har tiltro til at myndighetene kommer til å ha dette regelverket på plass dersom man går inn før et påbud.
– Jeg regner med og forventer at de kommer til å ha dette i orden før man eventuelt innfører et slikt påbud. For dette må være idiotsikkert om det skal fungere, sier han.