Fregattene ble innkjøpt for over 20 milliarder kroner og bygd i Spania, men problemer med både mangel på bemanning og kapasitet og kompetanse på vedlikeholdet av fregattene har ført til en dramatisk situasjon, skriver Aftenposten.
Det har nå blitt praksis å flytte våpen- og skipstekniske deler mellom skipene for å gjøre dem klare til ulike oppdrag, noe som skal ha svekket de forskjellige skipenes kampevne betraktelig.
Årsaken til situasjonen skal være at fregattene ble mye dyrere enn forventet, noe som førte til at det ikke ble inngått noen drifts- og reservedelsavtale med det spanske verftet som sto for byggingen av skipene.
Bare ett av dem skal være i full operativ drift, nemlig KNM Fridtjof Nansen som leder den internasjonale flåten som leter etter pirater i Adenbukta utenfor Somalia.
Informasjonsoffiser i Sjøforsvaret, Nils Kristian Haugen, sier imidlertid til avisen at fregattene blir «driftet i henhold til det vedtatte driftskonseptet».
– Det innebærer at tre fregatter kontinuerlig er bemannet og seilende, sier Haugen.
Forsvarsdepartementet ønsker ikke å kommentere situasjonen, mens informasjonsdirektør Marianne Øiahals i Forsvarets logistikkorganisasjon innrømmer at situasjonen med reservedeler er «problematisk».
Opplysninger om skipenes operative status er gradert og dermed ikke mulig å kommentere.