– Siden selve kjernen i signalanlegget ikke er skiftet ut, må vi nok regne med de samme feilene som vi har i dag de neste 15 årene, frem til vi får nytt signalanlegg, sier kommunikasjonssjef i Jernbaneverket, Kjell Bakken til Teknisk Ukeblad.
I dag tidleg var togtrafikken mellom Oslo S og Skøyen delvis stengt på grunn av problemer med signalanlegget. Det er ikke første gangen togene som kjører gjennom Oslotunnelen står på grunn av signalfeil. Og det blir ikke den siste.
- LES OGSÅ:
– Komplekst
– Signalanlegget vi har et veldig komplekst og består av veldig mange bestanddeler. Når en del ikke fungerer som den skal settes hele anlegget ut av drift, sier Bakken.
Selv om Jernbanevekert ikke var sikre på årsaken til togstoppen mandag morgen, er det et knippe feil som forårsaker de aller fleste signalfeil.
– Den aller vanligste feilen er feil på sporfeltsystemet, sier Bakken til TU.
- LES OGSÅ:
Kortslutninger i systemet
Sporfeltsystemet forteller signalanlegget når et tog kommer inn i, og forlater de ulike sporfeltene langs skinnene. Bare i Oslotunnelen er strekket delt opp i syv sporfelt som ikke slipper nye tog inn før et tog har forlatt feltet.
Dette er ifølge Jernbaneverket årsaken til nær halvparten av alle signalfeil på jernbanen.
– Det er ikke uvanlig at det går ut meldinger om tog på strekninger der det ikke finnes tog, på grunn av kortslutninger i dette systemet, forklarer Bakken.