– Førsteklasse kan være litt tidlig, sier 10-klassing Kiyan Palizban.
Elevene på Steinerskolen på Hovseter i Oslo fikk torsdag besøk av organisasjonen Skeiv ungdom som snakket om kjønn og seksualitet.
Klassekamerat Amanda Robertsen synes derimot det er bra å starte med seksualundervisningen tidlig.
– Så kan man heller bygge på når man blir eldre, legger hun til.
– Mange seksuelle overgrep skjer i tidlig alder, og da er det veldig viktig å lære om grenser, mener Jørgen Eide.
Vil gi barn språk for hele kroppen
– Det er helt naturlig å lære barnet hva som er øyne, nese, legger, tær, men man kan også lære dem penis, klitoris, bryst – gi dem et vokabular på hele kroppen, sier Maria Røsok, daglig leder i organisasjonen Sex og samfunn, som hjelper skoler med seksualundervisning.
Hun sier det er viktig å starte tidlig for å normalisere kropp og seksualitet.
– Seksualundervisningen burde starte allerede fra barnehagen av. Det å lære små barn ord til å snakke om kroppen sin, og snakke om riktig, galt og grensesetting, tror jeg kunne ha vært med på å forebygge veldig mye, sier Røsok.
– Handler kun om kjønnssykdommer og uønsket graviditet
På kvinnedagen 8. mars, benyttet skuespiller Ulrikke Falch, anledningen til å ta et oppgjør mot pornokulturen og gi et kraftig spark mot skolens seksualundervisning.
Ifølge Falch handler dagens seksualundervisning kun om å forebygge kjønnssykdommer og graviditet, og fører til at dagens ungdom søker seg mot porno for å få svar.
Sex og Samfunn er enig i kritikken. De underviser 7000 elever i 10. klasse hvert år, og ser at seksualundervisningen i skolens regi er veldig varierende. 7 av 10 lærere organisasjonen har snakket med innrømmer selv at seksualundervisningen ikke er god nok.
Organisasjonen mener seksualundervisning burde bli obligatorisk på pensum for lærerstudenter.
– Mer kunnskap gir senere sexdebut
– Er førsteklassinger modne nok til å snakke om sex?
– Man skal ikke snakke med førsteklassinger om sex, samleie og prevensjon, men det er viktig å snakke med dem om kropp, grenser og gi dem et språk, sier Røsok.
– Vi vet at overgripere ikke ønsker at barn skal ha denne kunnskapen, for da er det enklere for barn å kunne si ifra til andre voksne eller avsløre hemmeligheten som de kanskje er bedt om å holde.
– Kan det ikke være en fare for at barna utforsker det seksuelle for tidlig, hvis de lærer om dette som små?
– Nei, forskning viser at jo mer kunnskap du har, jo senere debuterer du seksuelt.