Som rektor ved Østerås skole står han midt i kryssilden mellom tilhengere og motstandere av skoleball. Den verbale krigen utkjempes i sosiale medier.
– Det har vært enormt med reaksjoner på mail, sms og Twitter. Jeg har mottatt om lag 200 mail fra foreldre i hele Norge. Mer enn 50 av disse kommer fra skolens foreldre. Mange sier de er lettet, forteller Østerås-rektoren.
I NRKs kommentarfelt på Facebook har 4–500 lesere skrevet hva de mener om ballet.
- Les også:
– Forsterker sosiale forskjeller
Ved to andre skoler, Risenga i Asker og Hosletoppen i Bærum, går skoleballene som normalt.
– Jeg kunne ha lukket øynene, men skoleballet har hatt en negativ effekt på det psykososiale miljøet. Det kan ikke jeg som rektor stå inne for. Vi har et klart mandat om å utjevne sosiale forskjeller. Dette arrangement forsterker forskjellene, mener Ronny Hoset.
- Les også:
– Press foran speilet
Allerede for ti år siden la skolen ned forbud mot bruk av limousin. Skolen har arrangert nachspiel for at alle skal bli inkludert, og det har vært bruktsalg av ballkjoler.
– Hovedproblemet er press på jenter foran speilet. Det handler om riktig valg av antrekk, om du er inne i de riktige Facebook-gruppene, om sminkevorspiel. Selve ballet er flott, men alt rundt blir negativt. I tillegg går det utover læring og skolearbeid, påpeker Hoset.
Les også:
– Tung beslutning å avlyse
Rektoren sier det var en tung beslutning å avlyse, men lover alternativ fest neste år.
– Det skal ikke lenger handle om limousin eller ikke limousin. Dette er krefter og mekanismer vi ikke kan kontrollere. Noen foreldre klarer å ta den kampen, mens andre ikke. Nå er det viktig å involvere elever og foreldre, sier Østerås-rektoren.
- Les også:
– Skal være inkluderende
På naboslolen Hosletoppen ungdomsskole i Bærum er rektor Peder Gjedrem en knapp uke unna årets skoleball-arrangement. Ballet skal evalueres sammen med FAU og Elevrådet.
– Det har ikke vært noe tema hos oss å avvikle skoleballet. Vi har lang erfaring med å arrangere skoleball, og det er ikke problemfritt. Vi vil at det skal være inkluderende og ikke ekskluderende, forklarer Peder Gjedrem.
- Les også:
– Mye læring i ball
Alle elever er invitert på vorspiel og foreldrene organiserer henting.
– Elevene har kanskje for mye fokus på ball og for lite på skolearbeid. Når det er sagt er det mye læring i ball. Alt i alt vil jeg si at det er mer positivt enn negativt. Ballet virker samlende, mener Bærums-rektoren.
- Les også: