Hopp til innhold

– Flyansatte har ikke tid til å spise lunsj

SAS-purser Ann Lisbeth Briseid har det ofte så travelt på jobb at hun må spise litt og litt av pausemåltidet sitt, fordelt over flere arbeidstimer. En ny bok gir innblikk i livet til flykabinansatte som har fått en vanskeligere hverdag etter omveltningene i flybransjen.

SAS-purser Ann Lisbeth Briseid

Journalist Pål Vegard Hagesæther har fulgt SAS-purser Ann Lisbeth Briseid gjennom en hektisk arbeidsdag.

– Jeg startet på midten av 80-tallet, der ingen fly landet eller tok av på Fornebu mellom 11 på kvelden og 7 om morgenen. Det var ikke det råkjøret som er nå, der du kan ha check-in 02.45, og fri hver sjuende helg.

Det forteller SAS-purser Ann Lisbeth Briseid, som er blitt fulgt på jobb av journalist Pål Vegard Hagesæther.

– Jeg ble helt utslitt

«I 1980 kostet en ordinær flybillett mellom Oslo og Bergen 429 kroner. I 2012, etter at nordmenns lønninger er mer enn femdoblet, kan du gjennomføre den samme reisen for 199 kroner. Hvem betaler mellomlegget?»

Det spør journalist Hagesæther i sin nye bok «Fritt fall – på jobb i lufta til lavpris»

– Folk vil ikke høre om arbeidshverdagen vår. Det er min erfaring. De ønsker å fly billig med Ryanair. Det samme gjelder i klesbransjen. Man vil jo egentlig ikke vite hvorfor klærne er så billige, sier Briseid.

I boken følger Hagesæther Briseid gjennom en hektisk arbeidsdag.

– Jeg skulle følge Ann Lisbeth gjennom den første av fire intense dager for henne. Jeg fikk føle på kroppen hvor slitsomt hverdagen hennes egentlig kan være.

– Ting går i ett fra når man kommer på jobb om morgenen til man sjekker inn på hotellet på kvelden. Jeg ble helt utslitt av den ene dagen, sier Hagesæther til NRK.

– Frykter folk ender på Nav

I boken forteller han om hvordan Briseid må spise salaten sin i småpausene innimellom flyvningene. Det tar Briseid og hennes kollega to flyvninger før de rekker å få spist opp maten.

– Dagene er lange, og det er ikke lagt inn matpauser. Man kan ha 14 timer uten å være ute av flyet. Da sitter man ved toalettet, og har matbrettet balanserende på knærne, forteller Briseid.

Hun skryter veldig av et godt arbeidsmiljø. Selv om det blir lange dager, er det en fordel at man legger jobben bak seg når man har landet.

Men hun frykter for arbeidsmiljøet som møter neste generasjon, der innleid arbeidskraft presser prisene ned.

– Jeg er redd folk ender opp på Nav for at passasjerer skal få flybilletter til 150 kroner.

13.55–15.45 Oslo–Tromsø

16.10–18.00 Tromsø–Oslo

18.30–19.25 Oslo–Ålesund

19.50–20.45 Ålesund–Oslo

21.25–22.15 Oslo–Stavanger

Arbeidsdagen til Ann Lisbeth Briseid / "Fritt fall - på jobb i lufta til lavpris"

Flyansatte må betale prisen

Journalist Pål Vegard Hagesæthe

Flykabinansatte må betale prisen for stadig billigere flybilletter til fjerne strøk, mener Pål Vegard Hagesæther.

Foto: Hans Jørgen Solli / NRK

Hagesæther mener det er flykabinansatte som må betale prisen for at selskapene konkurrerer om å tilby de billigste billettene til reiseglade nordmenn.

– Det er ingen tvil om at endringene i bransjen har gått utover arbeidsvilkårene til de ansatte. Flere selskaper opererer med dårligere betingelser for de ansatte, i form av lengre arbeidsdager, færre velferdsordninger og dårligere jobbsikkerhet, sier Hagesæther.

– Flybransjen har gått fra å være en bransje hvor alt er strengt regulert, til en bransje hvor det har blitt fritt frem for selskapene å åpne nye ruter. Det har uten tvil gått utover de ansattes arbeidsforhold, sier journalist og sosiolog Pål Vegard Hagesæther.

  • Les:

SAS bekrefter tøffere arbeidsdag

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS bekrefter at det har blitt mer press for samtlige flykabinansatte.

– Det er en forventning at en flybillett snart ikke skal koste noe. Det blir mer krevende arbeidsdager, fordi marginene blir stadig mindre og dermed krav om stadig mer effektivisering av driften, sier Johansen.

– Dette er en utvikling i bransjen som vi har adressert en bekymring ovenfor myndighetene. Det har blitt tøffere arbeidsdager for våre ansatte. Men vilkårene hos SAS er langt bedre enn hos våre konkurrenter, sier Johansen.

Han mener det er takket være samarbeidsviljen til SAS-ansatte at selskapet fortsatt klarer å konkurrere på skandinaviske vilkår.

Avslører strenge krav

Deler av boken er viet til kritikk av arbeidsbetingelsene til ansatte i det anerkjente flyselskapet Qatar Airways.

Ifølge Hagesæther har ikke de ansatte blant annet lov til å fagorganisere seg. De kan heller ikke under kontraktperioden på tre år gifte seg eller få barn.

Forfatteren avslører de strenge kravene som Qatar Airways stiller til de ansatte som ikke bare gjelder deres profesjonelle liv, men private liv.

AKTUELT NÅ