NRK kunne i går fortelle at en førerkortliga hjelper kunder med å jukse seg til førerkort for buss og bil.
I flere uker har NRK kartlagt ligaen, som bokstavelig talt har sitt hovedkvarter i politiets bakgård på Grønland i Oslo.
For noen tusenlapper får kundene se fasiten til flere av de obligatoriske teoriprøvene til Statens vegvesen. Dette overrasker ikke Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet. Han sier at vi bør være redde.
– Vi kan ha bussjåfører og lastebilsjåfører som kjører uten å ha peiling på hva de holder på med. Jeg synes vi bør bli redde. Det er en fare for både meg og deg å møte på disse i trafikken, sier Furøy til NRK.
– Jeg har sluttet å bli overrasket. Det er forferdelig mye fanteri og juks. Det er skremmende at folk tyr til slike midler og utsetter både seg selv og andre for betydelig fare, sier han.
Foreslår nye tester
Det er ikke kjent hvordan nettverket har fått tak i teoriprøvene. En utro tjener i Statens vegvesen kan ha solgt dem, eller nettverket kan ha filmet prøvene med skjult kamera inne på en trafikkstasjon.
Oslo politidistrikt ble informert om NRKs funn via Vegvesenet.
Furøy sier at det er politiets og Vegvesenets ansvar å avdekke førerkortjuks. Furøy foreslår å ta nye tester på de som har fått førerkort for tunge kjøretøy.
– Vi har hørt og fått signaler fra våre medlemmer ute som har antydet at det har foregått slike ting i lang tid. Men det er vanskelig for oss å gå inn i en sånn materie og avdekke det. Politiet og Vegvesenet bør sette inn strakstiltak, sier Furøy.
– Prøveformen må endres
Det viktigste tiltaket for å stoppe juks ved teoriprøven er å ta bort grunnlaget for piratvirksomhet, mener Trafikkforum.
– Det kan gjøres ved å innføre krav om registrering av ledsagere, med et øvre antall elever som den enkelte ledsager har lov til å kjøre med, skriver leder i Trafikkforum, Stig Ohrvik i en pressemelding.
Han mener teoriprpøven slik den fremstår i dag er gammeldags.
– Det er en ren faktatest, hvor kandidaten skal reprodusere faktakunnskap. Slike tester innbyr nærmest til juks. Men det er et paradoks at føreropplæringen av i dag ikke er basert på reproduksjon av faktakunnskap, men evne til refleksjon, selvinnsikt og beslutningskvalitet. Dagens trafikklærere har kompetanse til å følge opp dette. Men det blir dessverre ikke fulgt opp på førerprøven, sier han.
Dagens teoriprøve er ikke i stand til å avdekke om eleven er i stand til å reflektere, ifølge Ohrvik. Han mener teoriprøven bør bli gjennomført med sensor en-til-en.
– En sensor ville avdekket om kandidaten har tilstrekkelig grunnlag i løpet av en samtale på 15 til 20 minutter, sier Ohrvik.