Hopp til innhold

Forsker: – Det kan være nok at hun er full, alene eller «hyggelig»

En rekke kvinner har opplevd seksuell trakassering i taxi. – Innsiden av en taxibil er ingen sjekkearena. Drosjenæringen må rydde opp, sier forsker.

Taxi

Den største taxisentralen i hovedstaden, Oslo Taxi, har så langt i år behandlet 30 saker som omhandler seksuell eller annen type trakassering. Drosjene på bildet har ikke noe direkte med trakasseringssaken å gjøre.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Etter at NRK fortalte om «Elisabeth», «Marie» og «Kristina» som ble seksuelt trakasserert av sjåføren under en taxitur, har flere kvinner som har opplevd lignende henvendt seg. Et titalls kvinner forteller at de er blitt tatt på rumpa, sjikanert, at sjåfører har tilbudt dem å slippe betaling mot seksuelle tjenester, og har nektet å slippe dem av på rett sted.

Førsteamunensis ved psykologisk institutt ved NTNU Mons Bendixen mener denne formen for trakassering bryter med hele prinsippet for taxituren.

– Jeg tror folk forstår at akkurat de mennene og drosjeførene det er snakk om her, er opptatte av å signalisere til kundene sine at de er interessert i sex. De bruker kommentarene og disse handlingene, krenkende handlinger, for å sjekke ut om kunden deres er med på notene, og om det kan bli noe mer enn bare en drosjetur, sier Bendixen til NRK.

Mons Bendixen og Leif Edward Ottesen Kennair

Mons Bendixen har forsket på seksuell trakassering. Han mener drosjenæringen risikerer å få et dårlig rennommé og ber dem ta den seksuelle trakasseringen alvorlig.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Så langt i år har Oslo Taxi fått 30 klager på ulike typer trakassering, mens Norgestaxi har fått 6. Mange av de aktuelle kvinnene NRK har snakket med har ikke klaget til det aktuelle selskapet.

Har du tips til denne saken? Send tips på sms til 03030 eller epost til 03030@nrk.no.

– Taxier er ingen sjekkearena

Forskeren sier at de aktuelle sjåførene omdefinerer taxiturene, som egentlig skal være en profesjonell kontrakt om å bringe en kunde til et bestemmelssted, til en mulighet til å sjekke opp en kvinne.

– Noen av sjåførene tolker vennlighet fra kunden, smil, latter, eller at de er imøtekommende, som at de er seksuelt interessert, sier Bendixen.

– Den forskningen som jeg gjør vitner om at menn veldig ofte i betydelig grad feiltolker signal i retning av at kvinner er mer seksuelt interessert enn det er grunn for å tro, forteller Bendixen.

Det er vanskelig å vite hvor omfattende trakasseringen i taxibransjen er. Det finnes i dag ingen felles klageordning eller klagestatistikk for taxinæringen, noe blant annet forbrukerrådet har tatt til orde for.

Mønsteret i sakene er at sjåføren har en annen etnisk opprinnelse, ikke norsk. Bendixen ønsker ikke stigmatisere en hel gruppe, men sier at sjåfører med en annen kulturell bakrunn kan tolke signaler fra kvinner på en annen måte, utifra sin kulturelle kontekst.

– Det er et moment at en stor andel av sjåførene som kjører på kvelder og helger er av utenlandsk opprinnelse. Mange kommer fra en kultur hvor kvinners rettigheter står mye svakere, og hvor kvinner beveger seg mye mindre i offentlig rom. Det kan være en del av denne problematikken, sier Bendixen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Taxi

En kvinne NRK har vært i kontakt med fortalte at sjåføren lagde 'perverse munn- og fingerbevegelser' mot henne. Førsteamunensis ved psykologisk institutt ved NTNU Mons Bendixen ber drosjenæringen rydde opp i situasjonen der mange kvinnelige taxikunder blir seksuelt trakassert.

Foto: NRK/Scanpix / Montasje

«Alltid utrygg når jeg tar taxi»

Flere kvinner har tatt kontakt med NRK etter at denne saken ble kjent. De forteller om lignende hendelser:

«Jeg har blitt kalt hore flere ganger, til og med da jeg gikk ut av bilen på jobben på Lysaker om morgenen. Omvei har blitt forsøkt kjørt med begrunnelse i at vedkommende måtte hente noe hjemme - jeg kom meg ut».

«Jeg tok taxi en sen torsdagskveld i sommer, og ble utspurt hele strekningen fra grünerløkka til lambertseter om mine seksuelle erfaringer, og han pushet ustoppelig på om jeg ønsket å prøve å ha sex med en som ham. Jeg prøvde å være kort og avvisende men høflig tilbake i frykt for å gjøre ham sint, og hadde nødnummeret oppe på telefonen for sikkerhets skyld. Jeg kom fram dit jeg skulle, men anmeldte det aldri fordi han vet hvor jeg bor».

«Han låste dørene for min sikkerhet som han sa. Måtte sitte i forsetet. Var innpåsliten. Glad jeg var ferdig med turen, skulle til fysioterapi, det er noen år siden men glemmer aldri. La inn klage til taxiselskapet.»

– Som kunde må du kunne fraktes trygt

– Fokuset på profesjonalitet er noe som taxiselskapene må ta tak i. Dette er en kontrakt mellom en kunde og tjenesteyter. Som kunde skal du kunne bli fraktet trygt. De eksemplene her vitner om manglende profesjonalitet. Det er veldig farlig for drosjenæringens rennomé. Drosjenæringen bør ta dette meget alvorlig, sier Bendixen.

Glenn Tuxen, fylkesleder i Oslo i Norges Taxiforbund, har ikke oversikt over alvorlighetsgraden i de hendelsene som er meldt inn, men sier at 30 klager på trakassering, er 30 klager for mye.

– Vi ønsker et forsterket inngangskrav til taxisjåføryrket. Det er ikke en menneskerett å kjøre taxi. Vi må ha taxisjåfører som folk stoler på. Vi er ofte det eneste transportalternativet, og det må være trygt, sier Glenn Tuxen til NRK.no.

Før sommeren leverte Norges Taxiforbund et utkast til et forslag om ny forskrift for nye taxisjåfører til Vegdirektoratet. Taxiforbundet ønsker strengere opplæring og kontroll av nye taxisjåfører.

– Dette er noe Vegdirektoratet holder på å utvikle en ny forskrift for. Vi har nå purret på Vegdriktoratets håndtering av saken, sier Tuxen.

Norges Taxiforbund anbefaler kvinner som har blitt utsatt for seksuell trakassering om å klage til taxiselskapene.

AKTUELT NÅ