Hopp til innhold

– Alle nye dieselbiler har høye utslipp

Nye personbiler med bensinmotor slipper ikke ut mer NOx enn det som står i papirene under vanlig bykjøring. Nye dieselbiler slipper ut minst fire ganger mer enn det de er typegodkjent for, ifølge Transportøkonomisk institutt.

Biltrafikk i byen

«DIESELGATE»: Greg Archer, utslippsekspert ved det britiske transport- og miljøinstituttet, kaller utslippsskandalen for «dieselgate». Han mener vi bare har sett toppen av isfjellet.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Selv de aller mest moderne personbilene med dieselmotor har langt høyere utslipp av NOx enn det som fremgår av typegodkjenningen, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI).

– Vi har ikke målt noen personbil med dieselmotor og lave utslipp av NOx, heller ikke de som er euro6-godkjente, sier Rolf Hagman, forsker ved TØI.

Rolf Hagman, forsker ved Transportøkonomisk Institutt

HØYERE I VIRKELIGHETEN: - Utslippene fra nye personbiler med dieselmotor er alltid langt høyere enn det som fremgår av typegodkjenningen i virkelig trafikk, slik de kjøres i virkeligheten, sier Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt.

Foto: Svein Erik Dahl

Han sier at TØIs laboratorietester av nye dieselmotorer for personbiler alltid viser et utslipp av NOx som er langt over det som står i bilens papirer, når de testes for vanlig bykjøring.

Forskeren forteller at andre uavhengige fagmiljøer som har målt og rapportert det samme, er blant andre VTT i Finland og ICCT og TNO i Nederland.

– Fire ganger mer enn oppgitt det beste vi har målt

– Det laveste vi har sett av merutslipp av NOx er for helt nye biler, er fire ganger det som fremgår av vognkortet, i køkjøring på sommeren, i 23 grader. Det er det beste vi noen gang har målt i køkjøring, sier Hagman.

Samtidig øker ikke utslippene av NOx for noen nye biler med bensinmotor som stamper i kø.

– Når det gjelder nye bensinbiler, slipper ikke de ut mer NOx enn det som står i papirene. Men på dieselbilene skiller det noe voldsomt. Verst er det i køkjøring på vinterstid når det er kaldt. Da slipper enkelte biler ut 20 ganger mer enn det som står oppgitt, sier Hagman.

The Guardian: – Flere slipper ut langt mer enn i test

Ifølge NTB viser nye undersøkelser at Mercedes-Benz, Honda, Mazda og Mitsubishi i realiteten slipper ut vesentlig mer NOx enn testene viser.

De fire bilmerkene er siste tilskudd til listen over dieselbiler som avdekkes å slippe ut mer når de kjøres på veien enn de gjør under testing, skriver The Guardian.

Eksos

IKKE BARE VW: Høye utslipp av NOx er ikke bare noe som gjelder Volkswagen, ifølge forskere.

Foto: JOE RAEDLE / AFP

Temaet er gjennomgripende i hele industrien, mener Nick Molden, sjef for selskapet Emission Analytics, som har testet bilene.

De nye undersøkelsene har sett på hvor mye bilene slipper ut under realistiske kjøreforhold.

Enkelte av Honda-modellene slapp ut seks ganger så mye som grensen for NOx-utslipp. Enkelte firehjulsdrevne modeller, hvor bilmerket ikke er navngitt, hadde utslipp som var tjue ganger så høyt, ifølge avisen.

Mener det er snakk om en «dieselgate»

Testresultater som ble kjent forrige uke, viste at også dieseldrevne biler fra Renault, Nissan, Hyundai, Citron, Fiat, Volvo og Jeep alle slapp ut vesentlig mer NOx under realistiske kjøreforhold.

Greg Archer, utslippsekspert ved det britiske transport- og miljøinstituttet, mener utslippsskandalen bare er toppen av isfjellet.

– Det vi ser her, er «dieselgate». Det omfatter mange bilmerker og mange modeller. Den eneste mulige løsningen er å innføre strenge, nye tester som utføres på veien og som godkjennes av en myndighet som ikke betales av bilindustrien, sier han.

AKTUELT NÅ