Hopp til innhold

Parat: – Kjos' påstand om USA-boikott er absurd

Norwegian-direktør Bjørn Kjos påstår at SAS og Parat prøver å stoppe Norwegian i USA. – En absurd påstand, svarer SAS og Parat.

Bjørn Kjos

PÅSTANDER OM BOIKOTT-PLAN: Norwegian-direktør Bjørn Kjos mener at SAS og Parat sammen prøver å stoppe Norwegians etablering i USA. Her fra en pressekonferanse onsdag.

Det er ingen tvil om at det er en systematisk kampanje mot Norwegian.

Anne-Sissel Skånvik, Norwegian
Anne-Sissel Skånvik, Norwegian

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik.

Foto: Norwegian
Hans-Erik Skjæggerud, Parat

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener det er naturlig at Parat for tiden er mer kritiske til Norwegian enn til SAS.

Foto: Parat

Kjos bør se seg i speilet og spørre seg hva han har gjort for at hans ansatte gjør dette.

Hans-Erik Skjæggerud, Parat

Norwegian-direktør Bjørn Kjos kom med påstanden om fagforbundet og SAS sine såkalte USA-planer i full offentlighet på selskapets pressekonferanse i går.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik følger opp i Dagens Næringsliv torsdag, og sier at det er «ingen tvil om at det er en systematisk kampanje mot Norwegian».

Natt til i går ble det klart at Norwegian nå må håndtere sin aller første streik.

De kabinansatte i Parat brøt meklingen, og så langt er én ansatt tatt ut i streik. Det er varslet en opptrapping med over 800 ansatte i Norge.

Vil ikke skade Norwegian

Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud, benekter på det sterkeste at de er innblandet i noen kampanje mot Norwegian.

– Det er en absurd påstand at Parat har en kampanje på gang for å ødelegge for Norwegian. Det faller på sin egen urimelighet. Våre medlemmer i Norwegian utgjør halvparten av alle våre medlemmer i norsk luftfart. Det er selvfølgelig ikke i vår interesse å skade selkapet, sier Skjæggerud til NRK.

Samtidig sier han at Parat må protestere mot Norwegians USA-planer.

– Norwegian forsøker å lage en forretningsmodell som endrer norsk luftfart. Deres forretningsidé innebærer sosial dumping når de importerer asiatiske lønns- og arbeidsvilkår på ruter mellom Europa og USA. Norwegian kan ikke vente at vi sitter stille og ser på det, sier Skjæggerud.

Felles interesser

Han mener derfor det er naturlig at Parat er mer kritiske mot Norwegian enn mot SAS.

– Ja, det henger sammen med at Norwegian nå går i front med å lage et luftfartsmarked der de gjør ting på sin egen måte. De er en game changer, og får stor oppmerksomhet fra oss og andre aktører. Det er ikke det samme som at vi har en kampanje gående mot selskapet i samarbeid med andre aktører.

– Men dere har felles interesser med SAS?

– Mange andre har også interesser i det. Dette handler om å ha like konkurransevilkår og ordnede rammer rundt markedet. At ulike aktører flyr vinge mot vinge og konkurrerer er helt ok. Men det må skje på like vilkår som ikke bidrar til sosial dumping.

Norwegian mindre populære

Torsdag skriver Dagens Næringsliv at Norwegian er det selskapet som faller mest på TNS Gallups omdømmeundersøkelse. For første gang har folk mer tillit til SAS.

– Bidrar dere til at omdømmet til Norwegian svekkes, Skjæggerud?

– Nei, det klarer de fint selv. Jeg kan forstå at Kjos ikke liker tanken på at hans ansatte er mot ham. Men nå har kabinforeningen selv tatt beslutningen om å gå til streik. Da bør Kjos se seg i speilet og spørre seg hva han har gjort for at hans ansatte gjør dette, sier Skjæggerud.

– Er det bra at Norwegian faller på kundetilfredshet?

– Både vi og våre medlemmer ønsker at det går bra for Norwegian. Det er både i de ansattes og Parats interesse - da vil flere være organisert hos oss. Det nytter ikke for Norwegian å skylde på de ansatte og deres organisasjoner, og bortforklare problemet. Kjos kommer ikke utenom at det er hans egne ansatte som går i front her.

Kan komme til å advare

– Er det et dilemma dersom dere bidar til å styrke SAS på bekostning av Norwegian?

– Vi tar ikke slike vurderinger. I fjor var vi i streik i et annet selskap og var massive i kritikken mot dem. Tidligere har vi hatt konflikter mot andre konkurrenter. Å si at dette er en ensigdig greie mot Norwegian er ikke riktig, og historien bekrefter det.

– Vil du oppfordre folk til å bruke Norwegian?

– Ja, selvfølgelig. Jeg oppfordrer folk til å bruke selskaper som leverer gode tjenester og som oppfyller de kravene folk har. Så er det opp til hver enkelt å lage de kriteriene. Vi er opptatt av å bruke seriøse aktører som opererer innenfor normene og reglene i norsk arbeidsliv. Norwegian er medlem i NHO og vi forholder oss til dem som arbeidsgiver. De siste to årene har de opptrådt klanderverdig og useriøst, men vi vil ikke fraråde folk å bruke dem, sier Skjæggerud.

– Kan man komme dit?

– Det kan skje. Vårt fremste krav er seriøsitet og at selskapet forholder seg til normer i regler i norsk arbeidsliv.

– Er Norwegian der i dag?

– Vi har hatt eksempler de siste to årene og den siste uken som peker i en annen retning. Om det blir bekreftet ytterligere fremover, får vi ta stilling til det.

– Er det en trussel?

– Det er kjent politikk fra vår side. Det kan ikke være overraskende at vi krever at motparten opptrer seriøst, sier Skjæggerud.

SAS benekter kampanje

Også SAS benekter at det finnes noen samkjørt kampanje mot Norwegian:

– Det er helt absurd og selvsagt ikke korrekt. Det er ingen tvil om at vi har noen sammenfallende syn med Parat om trusselen fra selskaper som shopper rundt i utlandet etter gunstige regler og en kreativ forretningsplan. Men det er mange selskaper som mener det samme, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til DN.

AKTUELT NÅ