Hopp til innhold

4 av 10 kroner går til jernbane - resten går til vei

Regjeringen pøser penger inn i samferdsel til neste år. Det meste går til vei, ikke til kollektiv- og jernbane.

Ketil Solvik-Olsen

MEST TIL VEI: Regjeringen, ved samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, satser stort på samferdsel til neste år. Mest penger går til vei.

Foto: Máret Eli Buljo / NRK

I alt 59,4 milliarder kroner skal brukes til vei og jernbane til neste år.

– Neste års samferdselsbudsjett er et kraftig løft for å bygge landet, sa finansminister Siv Jensen under presentasjonen av statsbudsjettet.

Men det blir mer vei enn jernbane som skal bygges: 6 av 10 kroner går til veiformål - de resterende 4 av 10 kronene går til jernbane.

Mens midlene til vei øker kraftig fra i fjor, går jernbanepengene tilbake med én prosent.

Varsler omkamp

Allerede nå varsler Venstre omkamp om fordelingen mellom jernbane og vei i budsjettforhandlingene mellom regjeringen og Venstre og KrF.

– Vi ser at det er et lite kutt på jernbane og en ganske kraftig økning på vei. Det er bra at man vil bygge vei, men vi er også nødt til å styrke det grønne skiftet gjennom mer til kollektiv og jernbane,sier stortingsrepresentant fra Venstre, Sveinung Rotevatn.

– Det blir også en viktig jobb for Venstre å få gjennomslag for i budsjettforhandlinger.

– Stinker asfalt

SVs finanspolitiske talsperson Snorre Valen mener jernbanekuttet er lite fremtidsrettet.

– Man kutter i jernbaneinvesteringene, selv om man har mer penger å bruke enn noen gang, så det er veldig lite fremtid i dette statsbudsjettet.

Jernbaneverket er derimot fornøyde. Etaten sier at nedgangen i jernbaneinvesteringene skyldes at de store prosjektene har bruk for mindre penger.

– Prosjektene har de ressursene som skal til for å holde optimal fremdrift., sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Natur og Ungdom syns det er feigt å dytte mangelen på prosjekter foran seg.

– Dette budsjettet stinker av asfalt. Når regjeringen kutter i jernbanebudsjettet, er det fordi de har lagt vekk skinnene når de har planlagt. Det sier noe om hvor prioriteringene ligger, sier Arnstein Vestre, leder i Natur og Ungdom.

Kan bli dyrere kollektivtransport

Regjeringens omlegging av skattesystemet kan også føre til at billettene på tog og buss blir dyrere fordi momsen på kollektivtransport økes fra 8 til 10 prosent.

Samtidig skriver regjeringen at det innenfor kollektivtrafikken legges opp til kompensasjonsordninger slik at prisøkninger «i stor grad unngås», ifølge en pressemelding fra Finansdepartementet.

Momsen vil også gjøre det dyrere å fly.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skriver i en e-post til NRK at satsingen på jernbane hadde blitt enda verre dersom regjeringen hadde fulgt SVs planer fra da partiet satt i regjering:

– Da måtte vi nå ha kuttet jernbanebudsjettet med over to milliarder kroner i 2016. Det gjør vi naturligvis ikke.

AKTUELT NÅ