– Når vi, som liksom skal være unge og dumme, plutselig er unge og smarte, da blir det vanskelig for de voksne ikke å la seg påvirke, sier Junie Bohmann Christie.
Tirsdag gikk hun og tre medelever fra Drømtorp videregående skole i Ski til topps i en konkurransen om beste kampanje mot ruskjøring.
«Death Trip» er en landsomfattende konkurranse hvor elever fra videregående skoler lager holdningskampanjer mot ruskjøring.
Må tørre å si nei
Elevene fra Drømtorp brukte slagordet «Ikke ta den sjansen» og tok i bruk sosiale medier for å spre budskapet. Med kampanjen ville elevene vise at det er viktig å stå sammen, og at ungdom må tørre å si nei til å sitte på med en som fyllekjører.
(Hør låten som ble laget til kampanjen under):
– Vi ønsker at man skal ta et standpunkt og stå sammen. Unge jenter er gjerne ganske usikre og synes det er vanskelig å si nei.
De valgte å rette kampanjen mot unge jenter fordi de ofte får tilbud om å sitte på med gutter som har drukket.
– Målgruppen vår er unge jenter, og vi vil vise at vi støtter dem, sier Christie.
14.000 fyllekjører hver dag
Ved normaltrafikk er forekomsten av bilførere som kjører i ruspåvirket tilstand ca. to prosent. Samtidig utgjør andelen ruspåvirkede førere i dødsulykker i trafikken ca. 40 prosent.
- Les også:
– Dette viser hvor ekstremt farlig det er å kjøre med rus, sier overlege ved Folkehelseinstituttet (FHI) Gudrun Høiseth.
Men det er bare en liten del av bilførerne som blir kontrollert. Estimater fra FHI tyder på at det hver dag finner sted ca. 14.000 kjøreturer der føreren har alkohol i blodet over straffbarhetsgrensen.
– Det er ikke bare alkohol som svekker bilførernes evne til å kjøre. Også andre narkotiske stoffer og legemidler har stor innvirkningen, sier Høiseth.
Tallene fra FHI tyder på at 40.000 turer skjer i narkorus daglig. Ved 86.000 turer daglig er føreren under påvirkning av legemidler, men dette kan være i lave doser som ikke nødvendigvis utgjør en ulykkesrisiko.
Skulle ha tatt flere
I fjor registrerte politiet i underkant av 9000 anmeldte saker med kjøring i ruspåvirket tilstand. Dette tallet har vært stabilt de siste 10 årene. Distriktssjef i Utrykningspolitiet (UP) Stein-Olaf Røberg, sier de gjerne skulle ha tatt flere.
– Ja, vi har en jobb å gjøre. Samtidig har vi ikke opplevd en økning i antall folk som kan utføre kontroller. UP har også fått andre oppgaver, som å bekjempe kriminalitet langs veiene, sier Røberg.
- Les også:
Han sier folk kjører påvirket hele døgnet, men at det er særlig i helgene og sent på natta at mange blir avslørt.
Kan de unge lære opp de eldre?
– Jeg håper det. De unge må si at fyllekjøring ikke kan aksepteres. De må også vise at de selv klarer å kjøre uten å ruse seg. Ungdommene kan stille krav til foreldrene, krav om at de ikke skal ta et glass vin før de skal hentes for eksempel, sier han.