Det var en av de såkalte Nigeria-båtene, en tidligere norsk missiltorpedobåt som nå eies og opereres av paramilitære, som skal ha stanset fartøyet, ifølge Dagbladet.
– Det handlet om penger
– De fikk folk fra den nigerianske «navy» om bord. De ville sjekke papirer. Men det handlet egentlig om penger, som det til slutt ble forhandlinger om, sier HSEQ-manager Gunstein Mjølhus i Solstad Offshore til avisen.
– Kapteinen om bord bekrefter at båten som stanset dem, kan ha vært en av de tidligere norske marinefartøyene, sier Mjølhus.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Rederiet: – Ingen dramatikk
NRK har snakket med viseadministrerende direktør i rederiet Solstad Offshore, Svein Stakkestad. Han sier bordingen var udramatisk.
– Det vi vet er at det var personer fra nigeriansk navy som gikk ombord og ville sjekke sertifikater og dokumenter. Det var ingen dramatikk så vidt jeg har fått med meg. De fikk se oss, og de har forlatt båten. Alle nasjoner kan foreta kontroll på båter som opererer i deres farvann, sier Stakkestad til NRK.
– Ble det forhandlet om penger?
– Det kjenner jeg ikke til i detaljer. Det kan være en bot, det kan ha vært diskusjon om et dokument eller noe lokalt som krever en betaling, jeg vet ikke, svarer Stakkestad.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Norsk kaptein
Etter det Dagbladet forstår seiler Normand Cutter på kontrakt for et av verdens største oljeserviceselskap, Saipem. Fartøyet har norsk kaptein og norske offiserer om bord.
Dagbladet har i en serie artikler avslørt hvordan Forsvaret har solgt minst ti tidligere marinefartøyer til private paramilitære aktører i Vest-Afrika. Fartøyene omtales som Nigeria-båtene.