Søfteland er overrasket over raset, men sier det er umulig å gardere seg mot ukjente forhold.
Klare rutiner
- Det er forhold i fjellet som vi ikke visste om på forhånd, og dermed har vi ikke kunnet forhindre raset.
- Vi har imidlertid sett for oss muligheten for at noe slikt kunne skje, så vi har klare rutiner for hvordan tunnelene skal inspiseres og sikres mot ras, sier Søfteland.
Han undertreker at i rasutsatte områder er tunnelene den sikreste delen av veisystemet. - Det er allikevel i praksis umulig å gardere seg mot forhold i fjellet og i jorden som vi ikke kjenner til.
25 meter langt
Raset gikk litt før klokken 23 i går, og ved midnatt raste det fremdeles. Raset er ifølge politiet 25 meter langt, fyller hele veibredden og steinene når opp til taket, som har falt ned. Raset gikk midt inne i den 1,8 kilometer lange tunnelen på E18 i Vestfold..
Enkelte bilister snudde inne i tunnelen da de oppdaget raset.
Trafikken omdirigeres
Raset gikk i sørgående motorveitunnel. Det er en tunnel i hver kjøreretning på stedet, men begge tunnelene ble stengt, og trafikken omdirigeres via Holmestrand og den gamle E18. Det er ennå ikke klart hvor lenge tunnelen vil være stengt
Det skal gjøres geologiske undersøkelser av fjellet i tunnelen, men politiet vet ikke når geologene kan være på plass.
Eksperter innledet arbeidet med å se på ulykken for å vurdere risikoen for flere ras og for å finne årsaken til raset i morges.