Hopp til innhold

– PISA-testen kan bli en trussel mot den gode skolen

De nordiske lærerorganisasjonene frykter at PISA-testen får for stor innflytelse på skolepolitikken. I dag kommer resultatene av den internasjonale skoleundersøkelsen.

Mimi Bjerkestrand

I overkant av 4600 elever fra den norske skolen har deltatt i Pisa-undersøkelsen. Leder i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand mener det er fare for at resultatene får dominere utformingen av skolepolitikken.

Foto: Montasje: Kallestad, Gorm/Jon-Michael Josefsen

– Vi må ikke misbruke undersøkelsen til å tro at den måler kvaliteten på våre utdanningsinstitusjoner, sier leder i Utdanningsforbundet i Norge, Mimi Bjerkestrand.

Programme for International Student Assessment (PISA) gjennomføres hvert tredje år, og måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.

Undersøkelsen ble gjennomført på vårparten 2009 - med fokus på leseferdigheter. I overkant av 4600 elever fra den norske skolen deltok i undersøkelsen, som offentliggjøres i formiddag.

Under gjennomsnittet

Det er fjerde gang PISA-undersøkelsen gjennomføres i Norge, som har deltatt i helt siden oppstarten i 2000.

I 2006 oppnådde norske elever laveste kompetansenivå i lesing siden målingen startet .

Dette skapte heftig debatt om den norske skole i etterkant, og ble blant annet nevnt i statsminister Jens Stoltenbergs nyttårstale.

Bjerkestrand mener det er fare for at testen får for stor innflytelse over skolen. Hun mener debatten har vært for kategorisk, og sier det er feil å sette likhetstegn mellom resultatene av PISA-undersøkelsene og kvaliteten på skolen.

– Det er viktig å påpeke at PISA ikke er noe VM i utdanning der rangeringen mellom landene er viktig. Men vi skal ta resultatene på alvor - på de områdene den måler, sier hun.

– Skolen er mer enn PISA

Bjerkestrand påpeker at skolen skal sørge for at elevene trives, at de lærer mye, har god selvtillit, og at de opplever en god skolehverdag på mange områder.

– PISA gir oss god informasjon og kunnskap om 15-åringenes leseferdigheter, og det er viktig. Men vi har mange andre fag som er viktig for norsk skole, sier Bjerkestrand.

– Vi må ikke smalne inn skolens oppdrag. Det er langt bredere enn det testen måler, legger hun til.

– Trussel mot den gode skolen

Til sammen deltok 15-åringer fra 66 land i fjorårets undersøkelse. Også i andre land har PISA-resultatene preget skoledebatten, og Bjerkestrand får støtte fra sine nordiske kollegaer.

– Vi har vært positive til undersøkelsen hittil, men hvis misbruket av resultatene fortsetter med samme kraft, blir PISA rett og slett en trussel mot den gode skolen, sier leder i Danmarks Lærerforening, Anders Bonde Christensen.

Finland skårer høyt på PISA-undersøkelsen, men også der mener man at undersøkelsen gir grunn til bekymring. '

– I utgangspunktet er PISA et positivt verktøy for å utvikle skolepolitikken. Men vi stiller oss svært kritiske til måten resultatene brukes på. PISA har fått altfor stor innflytelse over den nasjonale utdanningspolitikken, sier Olli Luukkainen i Undervisningssektorns Fackorganisation.

AKTUELT NÅ