– Krabben skal være så fersk at kundene skal kunne plukke de ut levende i et kar i restauranten, forteller Karlsen entusiastisk til NRK.
Håkon Yngve Karlsen har blant annet drevet Repvåg fjordhotell og rorbusenter, men nå er det turistmarkedet i vinterdestinasjonen Levi som frister.
For lite
– Markedet for kongekrabbe er for lite i Nordkapp, derfor satser jeg heller på å nå et internasjonalt marked i nord, og det finner vi i Finland, mener han.
Karlsen mener den store tilstrømningen av turister fra en rekke land vil danne et bra grunnlag for en slik satsing.
– Det blir litt som disse hummerrestauranene rundt om i verden der gjestene plukker ut en levende hummer og får den tilberedt med en gang, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Skaper nysgjerrighet?
Hilde Bjørkli i Nord-norsk reiseliv håper satsingen i Nord-Finland vil generere økt interesse for norsk sjømat.
– Men man må jo bare ta til etterretning at de ser større muligheter i Finland enn i Nord-Norge, legger hun til.