Hopp til innhold

Vil bytte ferge med hurtigbåt: – Tøv, sier bygdelag

Fylket bevilger penger til hurtigbåt i stedet for fergeforbindelse. Galskap mener bygdelaget på Årøya.

Hurtigbåten Sollifjell

Fylkeskommunen vil erstatte ferge med hurtigbåt på Årøya.

Foto: Øystein Ramstad

Fylkeskommunen i Finnmark har satt av 13 millioner kroner til å bygge to kaier for hurtigbåtforbindelse mellom Årøya i Alta og fastlandet.

Lars Engerengen er rådgiver for kollektivtrafikk hos Finnmark fylkeskommune. Til tross for at befolkninga på Årøya ønsker å beholde fergeforbindelsen de har i dag, mener han at fylkeskommunen har landet på en god løsning.

– Hurtigbåten vil minimum få plass til 8 personbiler, eller tungtransport, som f.eks. melkebil eller lastebil med henger. I tillegg er det et krav at bilene må kunne kjøre på i ene enden av båten og av i andre, sier han.

Enerengen ønsker også å ha båten i beredskap i andre deler av Alta fjorden, f. eks. når Skillefjorden blir stengt av steinras eller snøskred.

Årøya skeptisk til planene

På Årøya er folk ikke begeistret for planene. Karl Rødberg er en av to bønder på Årøya og leder for bygdelaget. Han vil beholde dagens ordning med ferga som trafikkerer strekningen.

– Den fungerer utmerket mener han. Skal man bygge hurtigbåtkai må man både sprenge og muddre, og da kan det oppstå problemer med kvikkleire både her på øya og på landsia sier Rødberg.

Molo forsvant i havet

Han forteller at de tidligere har opplevd at moloen rett og slett forsvant i havet fordi den ble tatt av et undersjøisk kvikkleireras. Raset ble utløst nettopp på grunn av arbeid i havneområdet.

– Skjer det igjen betyr det kroken på døra for både bønder og fiskeoppdrettere her ute på øya sier Rødberg.

Han konkluderer med at fylkeskommunen ikke bør røre dagens fergesystem.

– Det fungerer prikkfritt, og jeg kan ikke finne ett eneste godt argument for å bytte til hurtigbåt, sier Rødberg.