– For to år siden kjøpte vi oss en ny bil, Ford Mondeo 2010-modell. Det er en solid bil, men på veiene her ute blir den bare ødelagt. Vi kjører rundt på ovale felger, for å si det sånn, sier Tina Iversen.
Hun bor i Grunnfjord i Karlsøy kommune, ikke langt unna Hansnes. Tirsdag kjørte hun forbi skolebussen i kommunen som hadde havnet i grøfta. Da la hun ut følgende melding på Facebook-gruppa Karlsøy kommune:
- Les også:
«Nei, nå kjenner jeg at det er nok. Veiene er så forferdelige i Grunnfjord at man må svinge så mye unna at man nesten havner i grøfta. Må det virkelig ei ulykke til før noe blir gjort. Det er jo snart farlig for ungene å komme seg til skolen. Og det er ikke bussjåføren sin feil at han havnet der, han har jo ingen vei å kjøre på. Det er jo bare masse hull og litt leire innimellom. Vurdere jo nesten å flytte så grusomt er det.»
– Barna har ingen vei å sykle på
Iversen og familien flyttet til Karlsøy i 2011
– Veien var dårlige da, men de er enda verre nå. I stedet for å bruke ti minutter til jobb, bruker vi en halvtime fordi vi må kjøre så sakte. Barna har heller ingen vei å sykle på. Jeg forstår de godt, de som har lyst til å flytte på grunn av de dårlige veiene, sier hun.
- Les også:
- Les også:
Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, forteller til NRK at de har god oversikt over veiene i fylket, men kan bare henvise til Statens vegvesen når det gjelder det daglige vedlikeholdet og eventuelle planer for veien i Karlsøy.
Kan ikke love noe
Tina Iversen har selv vært i kontakt med vegvesenet.
– De sier at de skal vurdere saken. De har jo satt opp noen skilt og kommet med noen lass med grus, men det hjelper jo lite. Å sette opp skilt for å advare mot humpete veier blir en slags ansvarsfraskrivelse, spør du meg, sier Iversen.
Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Troms, Rigmor Thorsteinsen, sier at de nå går gjennom veiene i fylket.
– På generell basis er det dårlig stelt flere steder, sier hun.
- Les også:
- Les også:
Troms fylkeskommune investerer 105 millioner kroner i ny asfalt, deriblant 2.300 meter mellom Steinvoll og Hansnes i Karlsøy kommune.
– Utover det blir det ikke noen større forbedringer av veien i Karlsøy annet enn vanlig vedlikehold. Vi skal høvle grusveiene på nytt der det trengs, og lappe asfalthullene. I tillegg jobber vi med nye stikkrenner og grøfter i Grunnfjord, sier Thorsteinsen.
Stopper tungtrafikken
Statens vegvesen har også utfordringer andre steder i Troms. I Bardu kommune er blant annet veien mellom Setermoen og Altevatn svært hullete og humpete, selv de stedene der det ligger asfalt.
- Les også:
- Les også:
– På de kommunale veien er vi tvunget til å innføre begrensninger for tungtransport. Kjøretøy med aksellast (vekten som hviler på hver aksling, journ.anm.) over fire tonn må søke om dispensasjon for å ferdes der, sier Sindre Dahle, leder for kommunalteknisk avdeling i Bardu.
Flere tips har også kommet inn til NRK om det folk mener er dårlige veier i troms og Finnmark. veiene de nevner er:
- Furudalsvegen fra Storsteinnes til Sør-Malangen i Balsfjord kommune
- Fylkesveg 211 i Brøstadbotn
- Helsesentervegen på Finnsnes
- Riksveg 363 på Stajord i Kvænangen kommune
- Veien i Pasvik i Finnmark
- Veiene mellom Grovfjord og Gratangen, Harstad og Bjerkvik
- Storgata i Honningsvåg
Du kan gjerne diskutere veiene i Troms og Finnmark på våre Facebook-sider.
Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvsene sier at de jobber hardt for å holde veiene så gode som mulig.
– Nå våren kommer og telen smelter er det vanskelig å opprettholde god standard på veiene. Den viktigste jobben vi gjør akkurat nå er å lede vannet bort fra veiene slik at de tørker.